fbpx
Back to top
spektakelmusical

1302.

Wat is Spektakelmusical 1302?

Spektakelmusical 1302 is het grootste cultuurevent dat ooit in Kortrijk is gebracht. Op een unieke locatie aan de Verlaagde Leieboorden gaven 100 castleden het beste van zichzelf. Ze vertelden het verhaal van de Slag der Gulden Sporen met indrukwekkende kostuums, rekwisieten en special effects. Dat deden ze trouwens niet 1, maar 15 keer. Een 20-koppig orkest zorgde elke show voor live muziek, te horen via de individuele hoofdtelefoons waarmee het publiek alles volgde.

Welkom bij Thinkedge

Achter de schermen is er meer dan twee jaar gebrainstormd, voorbereid en gerepeteerd. Wat waren we enthousiast toen Tom Hillewaere, initiatiefnemer en acteur in de musical, ons contacteerde om de (online) communicatie op ons te nemen. Als storytelling agency voelden we meteen kriebels bij zo’n bijzonder verhaal en toffe opdracht. Een zestal maanden voor de eerste voorstelling gaven we het startsein voor een campagne die alle verwachtingen overtrof.

We’re live!

Op de symbolische datum 13 februari om 13u02 was het zover. Dé grote aankondiging. Fysiek, met een lange banner aan de Verlaagde Leieboorden (waar nadien de persvoorstelling en een voorproefje van de musical plaatsvond). Online, met de lancering van de website en social media kanalen. Op www.1302.live plaatsten we meer info én een aftelklok naar het moment van de ticketverkoop. Die startte in april en ging even snel als de Franse ridders die Kortrijk binnenstormden tijdens de Guldensporenslag. Exact een week voor de première waren de 14 shows helemaal uitverkocht. Op grote vraag werd er nog een laatste voorstelling toegevoegd. Bijna 3.000 mensen bezochten die dag de website! Het was een ware strijd om de laatste plaatsen te bemachtigen.

 

In totaal mochten we 33.000 mensen verwelkomen op de website, waarvan een kleine 10.000 effectief naar de musical kwamen kijken. Cijfers om van te dromen, zowel voor de organisatie van de musical als voor onze websitebouwers. We verzorgden niet enkel het design en de programmatie, maar lazen ook teksten na en hielden alles up-to-date. Voor, tijdens en na de voorstellingen. Voor zoveel volk doen we al eens extra ons best. 😉

Social media & pers

De stijl van de website werd doorgetrokken naar een social media kit, zodat alle communicatie herkenbaar en consistent kon verlopen. Bovendien gaven we onszelf zo wat voorsprong als er iets heel snel gepost moest worden. Dankzij de social media kit konden we namelijk gebruikmaken van ready-to-use templates. Vanaf 13 februari kon het publiek de voorbereidingen mee volgen via Facebook en Instagram. Van het opmeten van de kostuums tot de paardrijlessen: wekelijks gaven we verschillende sneak peaks die het enthousiasme aanwakkerden. Daarnaast werd ook alle praktische info omtrent het event duidelijk op voorhand gecommuniceerd.

Het leek ons eerst een uitdaging om zonder advertentiebudget het bereik op social media tot het maximum te pushen. Maar we werden er al snel aan herinnerd dat mond-tot-mond reclame en de pers ook uitstekend hun werk doen. Op organische wijze groeide het bereik en de belangstelling week na week. Onze persberichten werden gretig opgepikt en verschenen o.a. op HLN, Het Nieuwsblad, VRT, Radio 2 en WTV. Na het laatste persmoment op 18 juni werden op één dag bijna 1.500 tickets verkocht!

Een geweldig avontuur

Fun fact: stamhoofd Pieter-Jan is naast Thinkedge een gedreven theaterliefhebber. Tom Hillewaere vroeg hem dan ook om in het kernteam van 1302 te stappen. Tijdens de 15 shows hielp Pieter-Jan de tribunekant in goede banen te leiden en stond hij in voor ‘behind the scenes’ stories en het reposten van de verhalen van bezoekers. Een prachtige job, al zeggen we het zelf. Op 13 juli viel het doek officieel over Spektakelmusical 1302. Via deze weg willen we de organisatie en Stad Kortrijk bedanken voor het vertrouwen en hen nogmaals een dikke proficiat wensen met het overdonderende succes. Het was een eer om hieraan mee te werken!

logo wit