fbpx
Back to top
Team Thinkedge

employer branding: intern beginnen is extern winnen.

Vraag jij je soms af waarom we bij Thinkedge nooit spreken over collega’s, maar over teamhelden? Bekijk je onze Instagram Stories met de gedachte: ‘Amai, zijn die nu weeral op teambuilding?’ Vind je het stiekem een beetje bizar dat Pieter-Jan zich geen CEO, maar stamhoofd van Thinkedge noemt? Wees gerust, we zijn zeker niet zot! Of misschien een beetje. Eén ding is zeker: bij Thinkedge komen de teamhelden goed overeen. Dat is geen toeval, maar te danken aan een knap staaltje employer branding. Employer wat? Hoor je het donderen in Keulen? Enkel iets voor de Google’s & Apple’s van deze wereld? Nee hoor! In deze blog leggen we haarfijn uit waarom employer branding belangrijk is voor élk bedrijf. Groot, klein, start-up of gevestigde waarde; ontdek hoe je jouw huidige werknemers loyaler en gemotiveerder maakt (én houdt). Bovendien maakt goede employer branding je bedrijf op lange termijn nog aantrekkelijker op de arbeidsmarkt.  

Kijk eens in de spiegel.

kijk eens in de spiegel

Employer branding is het creëren, communiceren en beheren van een aantrekkelijk, onderscheidend & authentiek werkgeversimago bij huidige en potentiële werknemers. Da’s een hele mond vol! In mensentaal: employer branding is het werkgeversimago dat je als organisatie ontwikkelt en toont aan de buitenwereld. Het is iets wat zichtbaar is zowel binnen als buiten jouw bedrijf. 

Om een goed employer brand op te bouwen, is het belangrijk om eerst het onderscheid te kennen tussen de identiteit en het imago van een bedrijf. De identiteit zegt iets over hoe jouw bedrijf in de markt staat. Het fundament van elke identiteit is de persoonlijkheid van je organisatie. Wat dat precies inhoudt? We nemen je even mee.  

Identiteit vs imago

De persoonlijkheid van een bedrijf kwam al aan bod in de blog over merkstrategie. Toen hadden we het over de Golden Circle van Simon Sinek. Ter opfrissing: de persoonlijkheid van een bedrijf wordt gevormd door wat een bedrijf doet, hoe ze het doet en waar ze in geloven. Vooral dat laatste is belangrijk. Symboliek gaat over de visuele aspecten van een bedrijf. Hoe je huisstijl eruit ziet, welke foto’s je gebruikt en welke kleuren terugkomen. Het volgende element is het gedrag van een bedrijf. Dit wordt bepaald door hoe je omgaat met partners, concullega’s en werknemers. Dit bepaalt in grote mate je imago. Tenslotte is er de communicatie. Kies zorgvuldig welke kanalen je gebruikt en welke boodschappen je wil verspreiden. Zo verliest een advocaat waarschijnlijk geloofwaardigheid wanneer hij/zij inzet op TikTok dansjes, net zoals een jong en hip restaurant klanten beter aanspreekt met ‘je’ i.p.v. ‘u’.

De persoonlijkheid of identiteit van je bedrijf komt tot uiting in bovenstaande elementen. Wanneer je zorgt voor consistentie en samenhang, zal dit een positief effect hebben op je imago. Het imago is hoe anderen jouw identiteit ervaren. Stel je voor: je bent op zoek naar een job en je ziet twee vacatures. De ene is voor Coolblue en de andere voor PostNL. Het kan perfect zijn dat PostNL een open & gezellige werkplek is, en toch durven we wedden dat je daar niet aan dacht toen je hun naam zag staan. Dit betekent dat PostNL met een imagoprobleem zit. 

Dat is de essentie van employer branding. Kijk als zaakvoerder of bestuurder naar je interne keuken. Bepaal duidelijk waar je voor staat en hoe je te werk wil gaan. Als je erin slaagt om die identiteit duidelijk te communiceren én effectief te doen wat je belooft, dan werpt dat zijn vruchten af. Daar zit het ‘m: doe wat je zegt, en zeg wat je doet. 

Practice makes perfect: Hoe doen wij dat dan? 

  • Persoonlijkheid: We willen het verhaal vertellen dat écht bij de klant past en hen tegelijk ‘ontzorgen’. Zo moet de klant zich geen zorgen maken over het onderhouden van hun social media kanalen, opmaken van nieuwe logo’s, schrijven van teksten, etc. Op die manier kunnen ze focussen op wat er echt toe doet: ondernemen.

  • Symboliek: Toevallig al eens binnengewandeld in ons kantoor? Alle teamhelden werken in een open & huiselijk kantoor. Uiteraard vind je overal onze favoriete kleur oranje terug! We steken niet voor niets heel wat tijd in het ontwerp van onze truien, balpennen, loopkledij, koffie en thee. Zo blijft de rode (of was het oranje?) draad overal duidelijk! 

  • Gedrag: We eisen perfectie voor onze klanten door samen te werken als een hecht team. Een hyper-persoonlijke aanpak waarbij je je als klant écht thuis moet voelen. Klanten moeten bij ons als het ware binnenkomen en het gevoel krijgen dat ze hun pantoffels kunnen aantrekken en in de zetel gaan zitten.

  • Communicatie: Helder, eerlijk en to the point. Weg met holle slogans en klassieke functietitels. Recht door zee, zoals we zijn! Daarom kiezen we er voor om meer dan ooit op transparantie in te zetten. Omdat we geloven dat we zo écht het verschil maken. 

Loopt deze beschrijving een beetje gelijk met jouw perceptie van Thinkedge? Dan zijn we alleszins goed bezig!  

The war for talent: een veldslag die je moet winnen.

“Het probleem, volgens ondernemers, zit meer dan ooit bij het werven van het juiste personeel. 1/20 van alle jobs die er zijn, staan gewoon open!”, zei arbeidseconoom Stijn Baert op 2 september 2022 in De Afspraak. Werknemers aantrekken én houden lijkt echter moeilijker dan ooit. Of we het nu hebben over een kleine KMO of grote NV, je hebt altijd nood aan de juiste persoon op de juiste plaats. Employer branding is dé sleutel tot succes

Anthony, Korneel & Tjorven

Stel je voor: je bent op een gezellig familiefeest. Dé ideale gelegenheid om iedereen nog eens een grondige update te geven over je leven. Hoor je het jouw favoriete nonkel al vragen: “En? Hoe is het op het werk?” Jouw antwoord is de basis van goede employer branding. Hoe werknemers over het bedrijf denken en vertellen!

Intern beginnen is extern winnen! Een employer brand is als een kostuum dat jouw bedrijf en werknemers als gegoten moet zitten. Als werknemers naar jouw employer brand kijken, krijgen ze hopelijk het AHA-gevoel. Zo’n gevoel dat zegt: ‘Aha, ja! Daar kan ik mij in vinden!’ Daarom is het van belang om bottom-up te werken. Ga eens luisteren bij jouw werknemers wat ze willen en hoe ze zich voelen. Je moet het warm water niet opnieuw uitvinden. Ontdek wat er leeft en probeer het DNA van jouw organisatie hierop toe te passen. 

Een tevreden koe geeft meer melk! Het klinkt misschien als een oneerbiedige metafoor, maar ze slaat wel nagels met koppen. Als je jouw employer brand perfect afstemt op de interne bedrijfscultuur, dan krijg je alleen maar voordelen. Jouw werknemers zullen zich één voelen met jouw bedrijf of organisatie. Ze ontwikkelen zich tot ambassadeurs en vormen zo één grote familie. Besef goed dat werknemers vaak meer tijd met elkaar spenderen dan met hun eigen, echte familie! Een tevreden familie geeft stabiliteit, goesting om naar het werk te komen & zal bergen verzetten. Eenmaal dat gelukt is, ga je nieuwe mensen aantrekken. De juiste mensen! Met een duidelijk employer brand weet een buitenstaander meteen of een potentiële werkgever zijn/haar ding is. Het eventuele verloop zal afnemen en je krijgt meer (interne) stabiliteit. Zo win je een veldslag in de belangrijke War For Talent! 

Communicatie piramide

Practice makes perfect: Hoe doen wij dat dan? 

Rome is niet op één dag gebouwd en ons eigen employer brand al evenmin. Hier volgen enkele tools om jouw werknemers om te toveren tot fiere ambassadeurs.

  • Pronk erop los: We zetten onze teamhelden graag in de kijker. Een korte quiz op onze socials om de nieuwe helden voor te stellen? Cases in de kijker? Een mini-vlog? We love it! Zo groeit de trots van onze teamhelden en krijgt Thinkedge (letterlijk) een gezicht. Op die manier komen potentiële klanten te weten met wie ze zullen samenwerken.

  • Interne coaching calls: Pieter-Jan organiseert elk kwartaal een coaching call. Het is een moment waar iedereen één voor één even op de koffie gaat bij ons stamhoofd. Een perfect moment om af te toetsen wat er leeft op de werkvloer. Elke held mag suggesties doen wat beter kan en zo voelt iedereen zich gehoord & betrokken.

  • Make it fun: De boog kan niet altijd gespannen staan. We organiseren grote activiteiten zoals een heus weekend, een teambuilding dag of gaan samen naar optredens en evenementen. Toch hoeft het niet altijd zo groots te zijn. Samen gaan sporten, lunchen of eens op café gaan na een week hard werken schept  ook een band! 

Communiceren.

Als je het niet kan, moet je het leren.

Kim met megafoon

Ooit al gehoord van Googleyness, the Toyota-way of het Coolblue-manifest? Het zijn allemaal uitstekende voorbeelden van hoe je als werkgever kan communiceren. Neem nu bijvoorbeeld Toyota.  De Japanse autogigant trok eind jaren ’80 naar Europa en is ondertussen marktleider in zijn sector. Elk kantoor, elk verkooppunt en elke werknemer draagt dezelfde waarden & normen hoog in het vaandel.  Ze slagen hierin omdat iedereen die voor Toyota wil werken drie maanden ondergedompeld wordt in the Toyota-way. 

 

Natuurlijk verwachten we van jou niet hetzelfde, maar je kan er wel van leren! Wanneer jouw identiteit op punt staat en je die hebt afgestemd op jouw werknemers, breekt de tijd aan om álles naar buiten te brengen. Schreeuw letterlijk van de daken waar je bedrijf voor staat. Volg deze vier tips om jouw employer brand helder te communiceren naar de buitenwereld.

Alles op één lijn

Om ervoor te zorgen dat alles op een duurzame manier blijft plakken bij werknemers of partners, moet er samenhang zijn. Taaljargon, huisstijl, sociale media, … Alles moet op elkaar afgestemd zijn. Daarnaast is een optimale samenwerking tussen marketing & HR van levensbelang! Of (bij kleinere KMO’s): tussen de bestuurder en social marketeer(s). Let wel: het zit ‘m vaak in de details. Denk bijvoorbeeld aan een strak wit kantoor, een abstract logo, maar een huiselijk & warm employer brand? Dat zal niet 100% matchen. Denk logisch na, daarmee kom je al ver.

Rekrutering

Grijp via sollicitaties en rekruteringen de kans om te tonen hoe je in de markt staat als werkgever. Laat zien wat jouw kernwaarden zijn en hoe een nieuwe werknemer zichzelf kan ontplooien. Gooi algemene zaken zoals ‘een toffe sfeer’, ‘een flexibele omgeving’ of ‘uitdagend takenpakket’ overboord. Beschrijf hoe de dingen echt zijn. Wees specifiek zodat de juiste mensen zich meteen verbonden voelen! Beschrijf wat de sfeer juist zo tof maakt of wat flexibel zijn concreet inhoudt. Maak op die manier een originele vacature. Zie je het graag groter? Stel dan een manifest op waarin je employer brand volledig staat uitgewerkt. Het is een document waarin je op een aantrekkelijke manier uitweidt over de persoonlijkheid, communicatie, symboliek en gedrag van je bedrijf. Neem eens een kijkje naar het manifest van Coolblue. Zeker de moeite waard!

Social media

Gebruik social media om je employer brand extra in de verf te zetten. Toon aan de buitenwereld hoe alles eraan toe gaat. Wie zijn de gezichten achter jouw bedrijf? Wat gebeurt er allemaal van activiteiten? Deel gerust ook kennis & ervaringen. Toon wat je waard bent aan de hand van cases die zeggen hoe je iets doet, en niet alleen maar wat je doet. Op die manier word je (on)bewust ‘top of mind’ bij een breed publiek. 

Zeg wat je doet & doe wat je zegt

Kom je beloftes na. Zo groeit het vertrouwen bij alle werknemers & partners. Stel bijvoorbeeld geen onrealistische deadlines of beloftes op. Op die manier ga je duurzame relaties aan en dat is alleen maar positief.

Conclusie.

Begrijp je nu waarom we bij Thinkedge zoveel belang hechten aan ons eigen verhaal? Neem dus ook even de tijd om stil te staan bij jouw employer brand. Reflecteer over jezelf, ga in gesprek met jouw werknemers, vind jouw unieke identiteit en communiceer deze vervolgens naar de buitenwereld. Een goed onderbouwd employer brand onderscheidt jouw bedrijf van de concurrentie. Zo groei je uit tot een sterker commercieel merk, trek je de juiste mensen aan en stijgt de productiviteit. Kortom, zo zet je iedereen in vuur & vlam!

Toch nog nét iets meer hulp nodig? Of helpen we met een kick-ass employer branding campagne? Spring eens binnen. Ons voltallige team staat voor je klaar! 

PS. Zelf deel uitmaken van ons fantastisch team? Neem zeker eens een kijkje op onze jobspagina!


Deze blog werd geschreven door onze stageheld Jean-Baptiste Mylle.

Geschreven door:

Onze klantmevrouw Kim zorgt steeds voor een warm welkom. Als copywriter verzorgt ze ook teksten voor allerlei campagnes en heeft ze een grondige hekel aan dt-fouten. Schrijven doet ze het liefst met een goede hiphopplaat op de achtergrond of een kopje warme thee bij de hand.

logo wit