Het belang van heldere geluidsopnames in sociale media video’s.
Op sociale media zijn video’s niet meer weg te denken. Of je nu een influencer bent die een unboxing doet, een bedrijf dat producten wil tonen, of een organisatie die haar diensten deelt – video’s blijven een krachtig middel om je doelgroep te bereiken. Naast prachtige beelden, een duidelijke boodschap en een goede montage, is er nog een vierde factor die de kwaliteit van een sociale media video bepaalt. En dat is de helderheid van het geluid. Een goede opnamekwaliteit van stemmen is hierbij essentieel om de aandacht van je publiek vast te houden.
waarom heldere stemmen zo belangrijk zijn.
Sociale media barst van de content. Veelal video’s. Dagelijks wordt er op alleen Instagram maar liefst 17,6 miljoen uren gekeken naar Reels¹. Om hier op te vallen, heb je zonder twijfel sterke beelden nodig. Dit is namelijk het eerste wat gebruikers zien. Met deze beelden moet je het stop-scrolling effect bereiken. Heb je hun aandacht te pakken? Super. Nu moet je die vasthouden.
Op dat moment is de kwaliteit van het geluid van cruciaal belang. Stel je zelf eens voor dat je stopt met scrollen voor een video. De beelden spreken je aan en je wil meer zien. Je wil de boodschap volledig opnemen en zet het geluid harder. Je ziet duidelijk dat iemand aan het praten is, alleen is het geluid zo slecht dat je niets verstaat. Wat doe je dan? Je scrolt gewoon verder. Zelfs als de beelden de aandacht trekken, verliest de kijker interesse door schel geluid of onverstaanbare stemmen. Het verstoort simpelweg de kijkervaring. Daarom is het van groot belang om ervoor te zorgen dat stemmen helder en goed verstaanbaar zijn.
heldere stemmen in vijf stappen.
Voor kwalitatief geluid op sociale media heb je echt geen high-end apparatuur nodig. Met je smartphone en een goede hand- of dasspeld microfoon kom je al een heel eind ver. We geven je graag vijf simpele tips mee om de geluidsopnames voor je video’s naar een hoger niveau te tillen:
1. Zorg voor heldere en duidelijke geluidsopnames. Het is geen overbodige luxe om te investeren in een goede microfoon van een gerenommeerd merk. Dit vormt de basis voor een professioneel klinkende video.
2. Plaats de microfoon correct. De gulden regel is ongeveer 15 tot 20 centimeter onder de kin. De microfoon moet stevig aan de kleding vastzitten en mag niet bedekt worden door een kledingstuk. Zo voorkom je ruis en lawaai door wrijving.
3. Plaats een windscherm, ook wel ‘deadcat‘ genoemd, op de microfoon. Dit helpt om windruis te verminderen en legt de nadruk op de stem van de spreker, vooral bij buitenopnames.
4. Test de geluidskwaliteit voordat je begint met de uiteindelijke opname. ‘Test 1, 2, 3’ klinkt misschien cliché, maar zo ga je eventuele problemen tegen. Door dit te doen, check je of er teveel achtergrondlawaai of wind is om op te nemen.
5. Zorg ervoor dat de achtergrondmuziek niet te luid is. Een vleugje muziek toevoegen, kan nooit kwaad. Zolang het ondersteunend werkt. Een subtiele aanwezigheid van muziek houdt de focus op de boodschap en belemmert de verstaanbaarheid van de spreker niet.
ook captions zijn niet meer weg te denken.
Niet iedereen kan of wil video’s bekijken met het geluid aan. De dag van vandaag is ondertiteling, oftewel captions, een onmisbaar element in social media video’s. Door captions toe te voegen, vergroot je de impact en toegankelijkheid van je video. Zo bereik je een groter en diverser publiek. De captions maken het voor iedereen mogelijk om de boodschap volledig en vlekkeloos te begrijpen. Wist je trouwens dat veel sociale media platformen automatische captions genereren? Let wel op, want deze zijn niet altijd perfect. Daarom is zelf je captions voorzien ongetwijfeld een betere zet.
Wil je zelf impact maken op sociale media met sterke boodschappen en helder geluid gegoten in een overtuigende video? We got you! Kom langs en we bespreken je (wilde?) ideeën met een kopje koffie. Of thee. Of op vrijdag na 15.30 uur met een glaasje rosé.
Ruben Deceuninck
Ruben is onze social media manager / projectmanager die altijd mee is met de laatste trends. Sociale media is zijn #safezone waar hij maar al te graag vertoeft. Vind je hem niet scrollend op zijn smartphone terug? Dan is hij waarschijnlijk in een cocktailbar waar hij nooit nee zegt tegen een frisse Aperol Spritz.