bezoekers zijn leuk, conversies nog beter.
Iedere persoon of elk bedrijf met een website heeft één einddoel voor ogen: de bezoeker laten overgaan tot een conversie (= het uitvoeren van een actie). Wanneer dat niet of nauwelijks gebeurt, denk je beter even na wat er aan de hand is. Er zijn namelijk enkele factoren waarmee je het surfgedrag van mensen kan beïnvloeden. In deze blog geven we graag mee waar je aandacht aan moet besteden.
Wat is een conversie?
Conversie is een heel bekend begrip in de marketingwereld. Je kan het omschrijven als ‘de actie die je wil dat mensen uitvoeren’. Iets aan het winkelmandje toevoegen, het invullen van een contactformulier of een brochure downloaden, het zijn stuk voor stuk waardevolle conversies. Conversieratio is het percentage bezoekers dat overgaat tot deze actie. Je wil de conversieratio dus zo hoog mogelijk krijgen.
Hoe kan je dat aanpakken?
Het is leuk dat veel mensen je website bezoeken. Als ze echter niet overgaan tot de gewenste actie, brengt het weinig op. Dat willen we dus vermijden. Bij het maken van je website, hou je best rekening met onderstaande factoren:
- is mijn website visueel aantrekkelijk?
- ervaart de bezoeker moeilijkheden op mijn website, zoals een lange laadtijd?
- vindt de bezoeker snel wat hij/zij nodig heeft?
- …
De lay-out van je website is het startpunt. Het zorgt ervoor dat de bezoeker al dan niet aangetrokken wordt en langer wil blijven. Het kan zomaar het verschil maken tussen wel of geen conversie.
Check eerst of alle visuele aspecten overeenkomen met je huisstijl. Consistentie is belangrijk! Zijn de lettertypes en kleuren overal hetzelfde? Is de pagina niet te druk? Is de tekst goed leesbaar? Wanneer dat niet zo is, kan er verwarring ontstaan bij de bezoeker. Als jouw huisstijl uit de kleuren paars en wit bestaat, dan is het geen goed idee om de pagina’s van je website een blauwe achtergrond te geven.
Zorg dat er voldoende content op elke pagina staat, maar hou het vooral to the point. Naast de tekst moet je ook nadenken over de afbeeldingen die je gebruikt, want die trekken van nature de aandacht. Door slim gebruik te maken van afbeeldingen, kan je de bezoeker als het ware leiden naar een bepaald doel.
Stel: er staat een foto op je website met daarop een persoon die in de richting van een bepaalde button kijkt (lees meer, bestel hier, …). Doordat de bezoeker de blik van de persoon op de foto volgt, zal hij of zij de knop sneller opmerken. Interessant hé? Maak de tekst van je call to actions zo duidelijk mogelijk, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten als ze op een bepaalde knop of link klikken.
Wil je gebruikmaken van bewegende beelden of video? Dat is een goed idee, want het triggert de bezoeker om op de pagina te blijven. Vergeet in dat geval je video’s niet te ondertitelen. Het gebeurt vaak dat een video zonder geluid afgespeeld wordt en zo krijgt iedereen toch de boodschap mee.
En, actie!
Het is dus belangrijk om duidelijke call to actions op je website te plaatsen. Daarbij herhaal je ze ook best meerdere keren. Wanneer je de bezoeker bovenaan de pagina aanspoort om een offerte aan te vragen, plaats je dit best onderaan de pagina nog een keer. Op die manier hoeft de bezoeker niet helemaal terug naar boven te scrollen om de actie uit te voeren. Ga ervan uit dat we allemaal luie wezens zijn en maak het je bezoekers zo gemakkelijk mogelijk. Het is aan jou om de bezoekers te informeren en duidelijk te maken wat de volgende stap is.
Een pagina kan meerdere call to actions bevatten, maar overdrijf hier niet in. Te veel keuze zorgt voor stress en laat mensen afhaken. Besteed ook wat extra aandacht aan de opmaak van je call to actions. Zet ze in een ander kleurtje of in een groter lettertype. Een contrasterende kleur werkt het best. Je kan ook gebruikmaken van een icoontje, zoals een pijl, om mensen het gevoel te geven dat ze op de knop moeten klikken om vooruit te gaan.
Zit de flow goed?
Wanneer een bezoeker een moeilijkheid opmerkt, is de kans groot dat hij/zij de pagina zal afsluiten of naar een concullega overstapt. Stel: een potentiële klant wil graag langskomen bij jou in de winkel. Helaas staan de openingsuren niet online. De kans is groot dat de klant dan naar een andere winkel zal gaan, waarvan de openingsuren wel online staan. Het is daarom heel belangrijk dat jouw website de perfecte flow heeft. Bezoekers vinden het bijvoorbeeld makkelijk als er een zoekfunctie aanwezig is. Zo vinden ze snel waar ze naar op zoek zijn. Teveel klikken is uit den boze. Zorg dat je bezoeker snel op de juiste pagina met de juiste informatie terechtkomt.
Naast desktop is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website ook optimaal functioneert op andere schermgroottes, denk maar aan tablet of mobiel. Dit kan je doen door de website responsive te maken. De content op de website zal meeschalen met de afmetingen van het scherm. De meeste zoekopdrachten komen tegenwoordig van mobiele apparaten, daarom zorg je maar beter voor een goede gebruikerservaring. Bovendien hanteert Google een mobile first index. Als je website mobielvriendelijk is, zal Google je hoger ranken in de organische zoekresultaten. Sla deze stap dus zeker niet over!
Maatwerk is het halve werk.
Je website aanpassen op maat van de klant, dat kunnen we alleen maar aanraden. Breng in kaart wie jouw doelgroep is. Voor wie maak jij jouw site? Wie wil je op jouw site krijgen? Wanneer je deze groep hebt gedefinieerd, kan je je inleven in de mensen die je wilt bereiken. Je kan tekst en afbeeldingen aanpassen naar de smaak en behoeftes van je gewenste bezoeker. Het is de bedoeling dat de klant vlot en eenvoudig het einddoel bereikt. En dat is voor iedere website hetzelfde: het uitvoeren van een conversie, om het even welke dat mag zijn.
Wanneer je conversieratio laag is en je bezoekers niet overgaan tot een effectieve conversie, is het soms gissen naar wat er precies fout loopt. Was het nu A, of is het B? Gelukkig bestaat er zoiets als A/B-testing waarmee je dit kan uitzoeken. Maak bijvoorbeeld twee versies van je website en plaats beide versies online. De URL hoeft daarvoor niet anders te zijn. Beide versies kunnen op dezelfde URL geplaatst worden en willekeurig aan de bezoeker getoond worden. Verander op beide versies één iets, bijvoorbeeld de kleuren. Kijk dan naar welke versie het meest aantrekkelijk is. Op welke versie gaan de meeste bezoekers over tot een conversie? Op welke versie blijven gebruikers het langste hangen? Zo weet je welke kleuren de bezoekers het meest aanspreken.
Leerde je met een A/B test meer over het kleurgebruik? Test ook even op welke plaats de knoppen het meest effectief staan. Of probeer eens te spelen met de hoeveelheid tekst die je op je website plaatst. Test nooit alles in één keer, want dan weet je niet waar het schoentje wringt. Verschillende A/B tests brengen heel wat nieuwe inzichten. Soms gaat het om iets heel banaals, dat toch een grote impact kan hebben.
Meten is geen formaliteit.
Wanneer je beslist om iets aan te passen, is het ook belangrijk om te kijken of de aanpassingen werken. Zie je verbetering? Zijn je klanten tevreden en loyaal? Haal je veel nieuwe bezoekers binnen? Klikken mensen meer door op de website? Alles meten geeft je een beter beeld over hoe juist je nu precies bezig bent, en hoe je het in de toekomst beter aanpakt. Zoals eerder gezegd brengt een A/B test heel wat raad, maar er zijn nog andere manieren om je effectiviteit te meten.
Hoeveel bezoekers heeft je website? Tot welke leeftijdscategorie behoren die bezoekers en uit welke regio zijn ze afkomstig? Welke pagina’s worden het meest bekeken en op welke pagina verlaten mensen je website? Je komt het gemakkelijk te weten met tools zoals Google Analytics. Het is een (gratis) schat aan informatie die heel wat gegevens verzamelt over de bezoekers van je website. Maak een Analytics-account, installeer een stukje code op je website en krijg toegang tot alle gegevens die je meer inzicht zullen geven over jouw website. Opgelet: vergeet niet om dit te verwerken in je cookie- & privacy policy. Je bent wettelijk verplicht om te vermelden welke gegevens je bijhoudt.
Na het meten weet jij hoe het zit, maar de bezoeker daarom nog niet. Hoe overtuig je de klant nu dat jij hét product aanbiedt dat zij nodig hebben? De mening van een derde persoon kan hier heel wat doen. Wanneer iemand een oprechte mening toont, zullen mensen sneller de neiging hebben om je te vertrouwen en dus over te gaan tot een conversie. Plaats daarom reviews of testimonials op je website. Komt er een negatieve reactie binnen? Neem dan even contact op met de persoon in kwestie. Ook daar valt heel wat uit te leren.
Conclusie.
Denk goed na voor wie jij je website maakt en wie je met jouw website wilt bereiken. Test daarna op verschillende manieren uit wat je bezoekers te zien willen krijgen en waardoor ze getriggerd worden. Maak je site op maat van je doelgroep, houd het kort en bondig en roep op tot actie. Je zult zien: de conversieratio zal stijgen en mensen zullen tot actie overgaan. En dat is exact wat we willen.
Nood aan professionele hulp? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Wij helpen je graag bij de opbouw van of wijzigingen aan je website zodat jij de gewenste doelen bereikt.
Deze blog werd geschreven door onze stageheldin Charlotte Nijs.
Pieter-Jan Mollie
Pieter-Jan Mollie - stamhoofd van Thinkedge & Thinkademy. Prettig gestoorde ondernemer, digital native en public speaker. Verslaafd aan vooruitgang, technologie en mensen inspireren. Geïnspireerd door technologie, Disney & boeken. Daag me uit, liever vandaag dan morgen.