fbpx
Back to top

waarom je bedrijf best vandaag start met TikTok.

TikTok overrated of tijdsverspilling? Absoluut niet, als je het ons vraagt. En wie zijn wij om dat te zeggen? Thinkedge, aangenaam! Met zo’n 672 miljoen app downloads in 2022 is de Chinese app de meest gedownloade app ter wereld. Trouwens, op nummer twee staat Instagram, met 548 miljoen. Daarna, met bijna 450 miljoen downloads, volgt Facebook. TikTok is dus veruit de koploper.

De app openen is voor veel gebruikers een dagelijkse routine. Wat startte als een app met dans- en lipsync video’s groeide uit tot een platform waar bedrijven meer dan ooit communiceren met hun doelpubliek(en). Volgens ons is het een platform dat je niet links mag laten liggen. We vertellen je bijzonder graag hoe je het doet. Of beter: goed doet.

TikTok, het fenomeen

TikTok is voor jou (normaal gezien) niet nieuw. Het is een platform waarop gebruikers creatieve video’s van minimum vijftien seconden en maximum tien minuten delen met anderen. Welk type video’s je er kan vinden? We stellen de vraag omgekeerd: welke video’s vind je er niet terug? Alle soorten content is aanwezig: leuke dansvideo’s, tutorials, how-to video’s, tips, lifehacks, trends … Kortom: het aanbod aan video’s is oneindig.

Wat TikTok zo speciaal maakt, is dat jouw video de hele wereld kan rondgaan, ook al heeft je account slechts een paar volgers. Het gaat er niet om hoeveel likes en volgers je hebt, maar wel de content die je plaatst. Hoe origineel is het? Gebruik je trending sounds? Welke hashtags voeg je toe? Het algoritme bepaalt hoe goed jouw video scoort. Zie het als een streng algoritme die jouw TikTok verbetert.

Bovendien bepaalt het algoritme ook welke video’s jij te zien krijgt. Dit is allemaal gebaseerd op jouw interesses en interacties met eerdere video’s. TikTok weet wat je graag wil zien. Jouw gepersonaliseerde feed – of overzicht – en trending video’s bekijk je op de For You Page, afgekort FYP. Op deze pagina kom je gebruikers tegen van over de ganse wereld. 

Natuurlijk zien we ook graag TikToks van mensen die we kennen en/of waar we fan van zijn. Deze gebruikers kan je volgen waardoor je snel hun video’s terugvindt op het tabblad ‘Volgend’. Dat gebruikers jou beginnen volgen, is dan ook het streefdoel als merk en/of bedrijf. Dit betekent dat ze meer van jouw video’s willen zien. Het worden fans van je merk.

TikTok populairder dan ooit?

JA! Wereldwijd zijn er meer dan één miljard actieve gebruikers op de app. In België tellen we er 3,52 miljoen. Een actieve gebruiker? Dat is iemand die de app regelmatig opent en interactie toont. Denk dus maar aan het bekijken en leuk vinden van video’s, andere profielen volgen … Het platform is met meer dan 45% gegroeid ten opzichte van 2020. Die groei heeft de app grotendeels “te danken aan” COVID-19. Door een lange periode elke dag thuis door te brengen, hadden we alle tijd van de wereld om content te maken en afleiding te zoeken. Nee, niet vooral kinderen, zoals velen denken, maar ook volwassenen. De actiefste gebruikers zijn 18- tot 24-jarigen. Maar laat je niet misleiden: bijna elke leeftijdsgroep is aanwezig op de app.

Daarnaast opent de gemiddelde gebruiker TikTok zo’n 19 keer per dag. Dat komt dagelijks neer op zo’n 60 minuten kijktijd. Op jaarbasis, jawel: 21.900 minuten. Veel hé? Tenslotte loopt de app ook weg met de trofee van hoogste betrokkenheid. Dit betekent dat we niet alleen de video’s bekijken, maar ook écht in interactie gaan: we reageren, liken, delen … Bij TikTok ligt de interactieratio – of het aantal keer dat iemand iets met een post doet – rond de 5,30% terwijl dit bij Instagram maar 1,10% is.

Krachtig kanaal voor jouw bedrijf.

TikTok is geschikt voor (bijna) elke sector en elk doel: je kan er jouw doelgroep mee amuseren, iets bijleren, spullen verkopen … The sky is the limit! Maar het belangrijkste van allemaal: je kan er met (potentiële) klanten in contact komen. Doordat gebruikers zoveel betrokkenheid tonen, is dit de ideale manier om hun mening te vragen. Daarnaast leer je wat er speelt qua trends en hoe mensen denken over jouw merk. Bovendien kan jouw account in een paar uur tijd van 100 naar duizenden volgers stijgen en vaak met weinig tot geen advertentiebudget. Plots kunnen heel veel mensen jouw product en/of bedrijf kennen, ook al ben je maar een klein boetiekje in de zijstraten van de stad. Maakt een klant een TikTok rond jouw product en gaat dit viraal? Dan stromen de bestellingen mogelijks binnen. Denk maar aan de TikTok panty die nu bijna ieder meisje in haar kledingkast heeft liggen.

Er gaan niet alleen personen en producten viraal, zoals Charli D’Amelio (150,5 miljoen volgers) of Addison Rae (88,7 miljoen volgers), maar ook bedrijven. Een leuk voorbeeld is Ryanair. Het bedrijf maakt leuke en grappige content. Hoe ze dat doen? Door op een grappige manier in te spelen op de trends. Trends zijn dansjes, sounds, filters … die gebruikers op dat moment graag veel bekijken of gebruiken. Neem gerust een kijkje op het account van Ryanair. Dit is iets waar elk bedrijf naar moet streven. Ondertussen heeft de luchtvaartmaatschappij 30 miljoen likes en 2 miljoen volgers. Gek hé!

Maar of het platform nu wel écht geschikt is voor jou als bedrijf/merk ontdek je door jezelf twee vragen te stellen:

  1. Is jouw doelgroep aanwezig op de app?

    Ook al is bijna elke leeftijdsgroep aanwezig, dan nog ga je toch best even na of je ze écht via TikTok kan bereiken met jouw boodschap. Misschien is Instagram of Facebook toch een betere keuze voor bepaalde doelgroepen. Zo vind je vooral 24- tot 34-jarigen terug op deze kanalen.

  2. Matcht jouw bedrijf met leuke en entertaining video’s?

    Kan je leuke, informele en grappige content koppelen aan je bedrijf? Neem bijvoorbeeld een gerespecteerde sector als de uitvaartzorg? Heb je wel door, doe je beter niet.

The do’s and don’ts.

Oké. Nu heb je alle nodige informatie over het platform en weet je waarom je het al dan niet zou inzetten als kanaal. Hoe je dat nu best aanpakt, vertellen we via onze do’s en don’ts.

Do’s
  • Zeer regelmatig posten.

    Als merk is het belangrijk dat je in het hoofd blijft hangen van je (potentiële) klant. Met één video per week van slechts 15 seconden zal dat niet lukken. Om echt top-of-mind te worden – én blijven – raden we aan om zoveel mogelijk te posten. Bovendien bevordert het algoritme consistentie. Post je regelmatig en zelfs meerdere keren per dag, dan heb je meer kans om op de For You Page te verschijnen. Zie het niet te groot, of overdenk het niet. Vaak kan een snelle, goede trend voldoende zijn. Forceer ook geen camerapunten. Laat het echt lijken!

  • Gebruik hashtags en captions.

    Goede hashtags en captions zorgen ervoor dat je meer mensen bereikt. TikTok is trouwens naast een platform ook een soort zoekmachine. Er wordt gezocht naar allerlei trefwoorden en onderwerpen. Wees meteen transparant naar de gebruiker: wat gebeurt er in je video? Toon dit aan de hand van korte hashtags zoals: #Tips #Copywriting of leuke captions onder je video zoals bijvoorbeeld: 3 handige copywriting tips!

  • Speel in op TikTok trends.

    De sleutel om viraal te gaan, is inspelen op de trends van TikTok. Gebruik ze als inspiratie en voeg je eigen touch toe. De kans dat je op de FYP verschijnt, wordt hierdoor groter. Het algoritme pusht deze, want trends behalen veel likes en views. Dé hot trends op vandaag (7 juni 2023)? Probeer eens het dansje op de sound Makeba of bewijs dat je niet van alles een album cover kan maken!

  • Vast gezicht kiezen.

    Mensen volgen geen merk, maar wel personen. Kies dus een aantal vaste gezichten voor jouw TikToks. Dit zorgt voor meer herkenbaarheid. Als je telkens andere gezichten gebruikt, scrollen de mensen gewoon door. Zien ze een gezicht dat ze kennen? Dan heb je hun aandacht. Zo gebruikt Ryanair ook (bijna) altijd hetzelfde beeld: het vliegtuig met het gezicht.

  • Reageer op comments.

    We zeiden het al. TikTok is een manier om te communiceren met je (potentiële) klanten. Zet hier ook op in. Plaatst een kijker een reactie? Reageer er dan op. Wordt er een vraag gesteld? Antwoord met een leuke video. Dit creëert alleen maar een betere band en zorgt voor terugkerende klanten. Laat ze tonen dat er ook een mens zit achter jullie merk. Merken die dit uitstekend doen, zijn bijvoorbeeld Bol.com of De Lijn, maar dan via het platform Twitter.

Don’ts

  • Eigen sounds gebruiken.

    Je eigen sounds gebruiken is echt een grote no-go. Maak altijd gebruik van trending sounds. Het algoritme bevordert deze. Dit betekent dus dat je meer kans maakt om te verschijnen op de FYP. Bovendien wordt je video beter gevonden, want TikTokkers zoeken vaak via sounds.

  • Too obvious reclame maken.

    De beste reclame die er bestaat, is reclame die niet opvalt. Maak leuke en grappige content waardoor jouw reclame op een natuurlijke manier overkomt. Deze is veel effectiever. Merken de kijkers dat het reclame is en/of je aan het verkopen bent, dan ben je ze kwijt. Kan je ze meeslepen in jouw verhaal? That’s a win: je behoudt hun aandacht.

  • Lange video’s.

    Wees kort en bondig. Zijn de eerste vijf seconden niet interessant en entertaining genoeg? Dan scrollen de TikTokkers gewoon verder. Trek meteen hun aandacht en zorg ervoor dat je die ook vasthoudt. De ideale lengte van een TikTok is tussen de 15 en 30 seconden. De video’s van 10 minuten? Die zijn er voornamelijk om TikTokkers meer mogelijkheden te bieden. Denk maar aan vlogs, kooktutorials … TikTok wil dus eigenlijk het nieuwe YouTube worden.

  • Iedereen targetten.

    Iedereen heeft zijn/haar eigen interesses. Dus helaas … je zal niet iedereen kunnen entertainen met jouw video’s als merk of bedrijf. Focus je daarom echt op jouw doelgroep en niche. Op die manier weten jouw volgers waar ze aan toe zijn. Bovendien pakt het algoritme dit ook veel sneller op. Blijf je consistent aan jouw onderwerp? Dan zal het algoritme jouw video’s ook tonen aan het juiste doelpubliek.

  • Focus op korte termijn.

    Het snel behalen van veel views en likes is altijd leuk, maar laat je hoofd niet gek maken als dat niet meteen lukt. Het algoritme van TikTok verandert voortdurend en is heel onvoorspelbaar. Welke content of sounds nu het beste werken voor jou als merk zal je moeten ondervinden. Test dus in het begin zoveel mogelijk soorten content en formules. Bekijk alles op lange termijn. Eens je de sleutel qua frequentie en soort posts gevonden hebt, ben je vertrokken!

TikTok For Business.

Behaal je toch niet de resultaten die je zou willen en/of wil je jouw aanbod meer in de kijker zetten? Dan is TikTok For Business nog een mooie opportuniteit.

Het platform staat niet stil. Sinds januari 2021 is het mogelijk om als bedrijf via TikTok For Business jouw producten en/of diensten te promoten. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan er video’s uploaden, jouw ideale doelgroep targetten, het helpt je de effectiviteit meten van je campagnes … Plus: concurrentie is er (momenteel) weinig. Slechts 4% van de bedrijven gebruikt TikTok For Business. (Bron: Frankwatching)

Kies je ervoor om te adverteren – en dus te betalen – via het platform, dan heb je vier verschillende advertentieformaten. Hier komen ze:

  1. In-feed ads

    Dit is de meest gebruikte – en ook goedkoopste – vorm van adverteren. Een In-feed advertentie lijkt op een gewone TikTok. Het enige verschil is dat je via deze advertentie kan doorklikken naar de website of app van het account.

  2. Tile Experiences

    Deze advertentievorm is te vergelijken met een In-feed ad, maar licht meerdere producten uit. Opnieuw is er de mogelijkheid om door te klikken naar de website of app.

  3. brand take-over

    Je kent het wel: je opent net de app en meteen komt er een korte video van drie tot vijf seconden tevoorschijn. Dit is een Brand Takeover. Overslaan is niet mogelijk, terwijl dit bij de vorige twee advertentieformaten wel mogelijk is. Ook is dit formaat exclusief per branche. Wat dit betekent? Er kan maar één merk gedurende 24 uur een bepaalde categorie innemen. Concurrentie is er dus niet! De kostprijs daarentegen is wel hoger dan de andere formaten.

  4. TopView ads

    Een TopView is ook te vergelijken met een Brand Takeover. Alleen gaat deze nog verder. Het grote verschil is dat het eruit ziet als een In-Feed video op je FYP. Hierdoor kan deze langer duren, net zoals een echte TikTok. De prijs? Die ligt nog hoger dan bij een Brand Takeover.

    Naast de advertenties heb je ook nog een andere mogelijkheid om nog meer mensen te bereiken en zelfs geloofwaardiger over te komen als merk. Je kan samenwerken met sterke (micro-)influencers. Zij hebben een trouwe fanbase die heel actief betrokken is met jouw content. Ze volgen die persoon voor een reden. Door samen te werken, kan je jouw merk/product aan een relevante doelgroep presenteren en hun vertrouwen winnen. Een leuk voorbeeldje hiervan is Nicolas Caeyers. Als het personage ‘Sabine’ maakt hij reclame voor verschillende merken op een hilarische manier.

Volg jij ons al?

Ja, ook wij zijn aanwezig op het platform. Volg jij ThinkTok al? Want wij kunnen jouw inspiratiebron zijn. Zoek je naar leuke tips voor je socials of wil je eens een kijkje nemen in het leven van een stageheld(in) bij Thinkedge? @ThinkTok is what you need. Kortom: wij beloven je leuke, boeiende en grappige content.
Wij geven jou alvast wat inspiratie voor jouw volgende TikToks:

Conclusie.

Dat het populaire platform veel potentieel te bieden heeft aan bedrijven en merken, dat is zeker. Het is misschien wel makkelijk om heel wat mensen te bereiken, maar als je echt impact wil maken, ontwikkel dan een succesvolle strategie en houd rekening met onze do’s en don’ts. Dankzij onze tips sta je al een hele stap verder. Een echt recept om TikTok famous te worden? Dat bestaat helaas niet. Het enige wat je moet doen is experimenteren en geduld hebben.

Toch nog wat extra hulp nodig? Ruben, onze campagne- en contentmeneer staat tot jouw dienst!

Deze blog werd geschreven door onze stageheldin Anouk Degreef.

Geschreven door:

Ruben is onze social media manager / projectmanager die altijd mee is met de laatste trends. Sociale media is zijn #safezone waar hij maar al te graag vertoeft. Vind je hem niet scrollend op zijn smartphone terug? Dan is hij waarschijnlijk in een cocktailbar waar hij nooit nee zegt tegen een frisse Aperol Spritz.

logo wit