Terug naar boven

wat jouw lievelings­kleur over jou zegt.

Iedereen heeft wel een lievelingskleur. Meestal ‘kies’ je dit als kind en verandert dit niet (of nauwelijks) meer als je ouder wordt. Vaak ben je je er niet van bewust, maar kleuren hebben een grote invloed op hoe we ons voelen, hoe lekker we iets vinden of welke producten we aankopen.

Nochtans is kleur een theoretisch, wetenschappelijk gegeven. We vroegen onze goede vriend Van Dale hoe hij kleur zou omschrijven en dit was zijn antwoord: “De indruk die het oog krijgt van lichtstralen van bepaalde golflengte, door voorwerpen enz. uitgestraald of teruggekaatst. Kleur geven aan iets: iets opvrolijken, verlevendigen.” Vooral dat laatste is interessant, want blijkbaar wordt kleur geassocieerd met emotie. Tijd voor een lesje natuurkunde! Kleuren zijn eigenlijk een spel van licht en elektromagnetische straling. Dit betekent dat elke kleur zijn eigen golflengte of magnetische frequentie heeft. Het is dus een van de zuiverste vormen van energie en heeft wel degelijk invloed op de neurologische paden in onze hersenen. Boring stuff? Integendeel!

De keuze voor een bepaald kleur in grafisch ontwerp is erg belangrijk, aangezien kleuren in staat zijn om emoties en acties van individuen te beïnvloeden. Voor we de aparte kleuren onder de loep nemen, moeten we even stilstaan bij twee factoren die mee de perceptie van een specifiek kleur bepalen. De eerste factor is cultuur. Neem bijvoorbeeld groen: in de westerse samenleving wordt dit kleur geassocieerd met milieu, gezondheid, natuur, energie, … Dit is echter niet overal het geval. Groen is namelijk ook de traditionele kleur van de islam. Dit komt omdat groen volgens de overlevering de lievelingskleur van de profeet Mohammed was. Op veel vlaggen van Arabische landen vind je om die reden de kleur groen terug.

Daarnaast is het gevoel of de associatie die een kleur oproept ook afhankelijk van de situatie. We nemen hier even de tegenhanger van groen. Rood is een heel uitgesproken kleur dat meerdere betekenissen kan oproepen. Rood in een verkeerssituatie? Dan denken we meteen aan gevaar, agressie, bloed, … Rood op 14 februari? Dan gaan onze gedachten eerder uit naar romantiek, passie, rozen, hartjes, … In beide situaties is dit een logische link, maar inhoudelijk is dit totaal tegengesteld. Wanneer je een logo of beeldmerk ontwerpt, is het dus ook belangrijk om rekening te houden met de verschillende situaties of contexten waarin dit zal getoond worden. Benieuwd welke kleur het best past bij jouw product of merk? Lees dan snel verder, want we leggen het je graag in geuren en kleuren uit.

kleur bekennen.

 

rood

 

rood

Rood heeft verschillende connotaties. Enerzijds is het de kleur van liefde, passie en romantiek, anderzijds straalt het macht, gezag en autoriteit uit. Begrijp je nu waarom stopborden rood zijn of waarom proefwerken verbeterd worden met een rode balpen? In de marketingwereld wordt de kleur rood vaak gebruikt om aandacht te trekken, bijvoorbeeld om knoppen of aanklikbare tekst uit te lichten. Het zet consumenten aan tot actie. Coca-Cola heeft bewust voor de kleur rood gekozen in haar logo omdat het de eetlust en dorst zou opwekken. MediaMarkt heeft de boodschap ook goed begrepen. Hun volledige branding is opgemaakt in eenzelfde knalrode kleur. Vind je het wat schreeuwerig overkomen? Dat is net de bedoeling! De elektroketen zet immers in op een ‘sense of urgency’. Kom snel je nieuwe televisie aankopen, want op = op! De actie die je als consument uitvoert is het aankopen van een product zonder er al te lang over na te denken. Rood is dus een typische kleur om hoge kortingen of lage prijzen mee te symboliseren.

oranje

 

oranje

Onze lievelingskleur is – hoe kan het ook anders – oranje. De huiskleur van Thinkedge en de kleur bij uitstek als het gaat over creativiteit, energie en warmte. Dit komt omdat oranje een mengeling is van rood en geel. Het is een warme en tegelijk frisse kleur. Omdat het zo’n zichtbare en aanwezige kleur is, wordt oranje ook gebruikt als waarschuwingskleur. Denk maar aan het oranje stoplicht of de oranje reddingsbootjes. Je kan er niet omheen: oranje trekt de aandacht. Daarom past het ook perfect bij Thinkedge! Want: we zijn creatief. We laten onze klanten opvallen in de menigte. En we zorgen ervoor dat iedereen zich hier thuis voelt.

geel

 

geel

Wie denkt aan geel, denkt aan zon. Of een banaan. Of een smiley. Kortom: alles wat vrolijkheid, optimisme en samenhorigheid uitstraalt. Dat is precies de reden waarom McDonald’s ervoor heeft gekozen om zijn bekende M in het geel te plaatsen. Geef toe: het vooruitzicht aan een lekkere BigMac maakt je toch instant gelukkig? Bovendien werkt geel stimulerend voor het brein en zenuwstelsel. Toch moet je oppassen met té veel geel. Studeren in een kamer met knalgele muren? Niet zo’n goed idee. Geel is dus perfect om accenten te leggen (een student herken je het best aan de gele fluorstift in zijn/haar hand) of om te combineren met een andere kleur (perfect complementair met blauw of zwart).

 

groen

 

groen

De meest natuurlijke en levendige kleur van allemaal: groen! Wanneer begeven we ons in de natuur? Juist, als we nood hebben aan beweging of frisse lucht. Nadien voel je je als herboren en kan je vol energie verder. Daarom is de kleur groen nuttig voor bedrijven die een link hebben met rust, genezing, vruchtbaarheid, groei, frisheid, … Zo herken je een apotheek aan het groene kruis aan de gevel. Groen is ook de inhoudelijke tegenhanger van rood, niet enkel in het verkeer maar bijvoorbeeld ook in de visuele voorstelling van de Nutri-scores op voeding. Groen kan ook gebruikt worden als verkooptrucje, namelijk om de consument onbewust een link te laten leggen met het ecologische of duurzame aspect van je producten.

blauw

 

blauw

Blauw is een primaire kleur en dat mag je letterlijk nemen. Blauw is de kleur van de lucht en van de zee, natuurfenomenen die onveranderlijk, stabiel en alomtegenwoordig zijn. Omdat de kleur blauw rust, intelligentie en veiligheid uitstraalt, wordt dit door talloze merken gebruikt in hun visuele identiteit. Je zult dit bijvoorbeeld vaak tegenkomen in de financiële wereld of in de medische sector. Niet toevallig plaatsen waar je vaak belangrijke beslissingen moet nemen. Denk maar aan de logo’s van banken zoals KBC, AXA, Fintro en Deutsche Bank. Het is natuurlijk ook geen toeval dat veel social media platformen een blauw logo hebben. Facebook, Twitter, LinkedIn, Skype, Dropbox, … hebben er allemaal baat bij dat de consument hen als veilig en betrouwbaar beschouwt (al is dit in realiteit misschien niet altijd het geval).

paars

 

paars

Paars of violet straalt luxe, rijkdom en betrouwbaarheid uit. Dit heeft verschillende redenen. De kleur wordt in vele koningshuizen gebruikt en dus is de link met royaliteit niet ver weg. Paars was vroeger een van de moeilijkste kleuren om te maken en werd dus enkel door de adel gebruikt als kleur voor hun kleding en stoffen. Je product verpakken in een paarse doos is een goed idee, want dan geef je de indruk dat het speciale eigenschappen bezit en waard is om er iets meer voor te betalen. De heerlijk luxueuze chocolade van The Chocolate Line is een goed voorbeeld hiervan. Of denk maar aan het logo van Hallmark: een vorstelijk paarse tint die geaccentueerd wordt door het kroontje. Perfect voor feestelijke gelegenheden!

roze

 

roze

Roze is natuurlijk een afgeleide van rood, maar het is een stuk zachter en speelser. Het staat voor onschuld, elegantie, klasse en vrouwelijkheid. Net zoals rood wordt het ook vaak gebruikt in een liefdescontext. Hoewel er vandaag minder en minder gedacht wordt in termen van mannen versus vrouwen, wordt roze toch nog voornamelijk gebruikt voor een vrouwelijke doelgroep. Concreet zal je het vaak terugvinden bij bijvoorbeeld lingeriemerken, cosmetica of modemagazines. Een hamer of cirkelzaag verkopen aan de hand van babyroze branding? Dan wensen we je veel succes!

wit

 

wit

Even terug naar de technische uitleg: wit is eigenlijk een optelsom van andere kleurtinten. Als de verschillende kleurreceptoren in het oog op gelijke mate worden geprikkeld, wordt onze kleurbeleving ‘neutraal’ en zien we dus de kleur wit. Toch vormt het een belangrijk onderdeel van veel logo’s en visuele stijlen. Door witruimte te gebruiken, creëer je namelijk rust in je ontwerpen. Daarnaast wordt wit geassocieerd met kalmte, neutraliteit en zuiverheid. In combinatie met zwart krijg je al snel een strak design dat meteen focust op de essentie. Als hoofdkleur wordt wit niet vaak gebruikt. De uitzondering op de regel? Het bekendste appeltje ter wereld. Sinds 2011 gebruikt Apple een wit/lichtgrijs appeltje als logo, ondersteund door een strakke, to-the-point stijl. Het bedrijf wil immers bekendstaan om het eenvoudig (en tegelijk hoogstaand) design, gebruiksgemak en de continue vernieuwing van haar producten.

zwart

 

zwart

Als laatste dat andere kleur dat eigenlijk niet echt een kleur is: zwart. Net als wit wordt zwart ook gebruikt voor een strakke, neutrale look. Het verschil is dat zwart meer exclusiviteit en kwaliteit uitstraalt. Meestal zal je het terugzien bij producten uit het betere segment. Chanel, Prada, Nike en Adidas zijn slechts enkele voorbeelden. Het wordt bovendien ook vaak gebruikt voor het premium huismerk van supermarkten: zowel het gamma van Carrefour Selection als van Delhaize’s Taste of Inspirations is verpakt in zwarte doosjes.

Less is more. Of niet?

 

Kleuren zeggen dus veel over je product. In één oogopslag (letterlijk) vellen consumenten een oordeel over de kwaliteit . Zorg er dus voor dat de kleuren die je kiest overeenkomen met de informatie die je wil meegeven en wees je ervan bewust dat één bepaald kleur meerdere betekenissen kan hebben, afhankelijk van de cultuur en situatie waarin je je bevindt.

Kleuren kunnen natuurlijk ook gecombineerd worden! Er is geen regel die zegt dat je slechts één hoofdkleur in je logo mag gebruiken. Google, Windows en Microsoft bewijzen dat het perfect mogelijk is om verschillende kleuren te combineren en tegelijk professioneel over te komen. De gemeenschappelijke deler? Als je met meerdere kleuren wil werken, dan is het een goed idee om te focussen op de hoofdkleuren. Weersta de verleiding om roze, paars of oranje in je logo te verwerken: dit kan al snel too much zijn of slordig worden.

Weet jij welke kleuren je wil gebruiken, maar heb je verder nog hulp nodig bij het uitwerken van een visuele stijl? Onze designers staan steeds paraat om verder te helpen en wees gerust: ze kleuren graag buiten de lijntjes! 😉

Deze blogpost werd opgesteld door stageheldin Valentine Callebaut en nagelezen door onze in-house copywriter Kim Loosvelt. Da’s pas content om blij van te worden.

Geschreven door:

Onze klantmevrouw Kim zorgt steeds voor een warm welkom. Als copywriter verzorgt ze ook teksten voor allerlei campagnes en heeft ze een grondige hekel aan dt-fouten. Schrijven doet ze het liefst met een goede hiphopplaat op de achtergrond of een kopje warme thee bij de hand.

logo wit