fbpx
Back to top

waarom je het Facebook algoritme beter niet negeert.

Zo’n tien jaar geleden kon je het Facebook algoritme nog vrij gemakkelijk misleiden, maar vandaag moet je er absoluut rekening mee houden om zichtbaar te blijven. Net als veel andere social media platformen, is Facebook een pak slimmer geworden doordat er veel meer gebruikers (en bijgevolg) adverteerders zijn. Die geven allerlei persoonlijke data weg, waar Facebook handig op inspeelt. Jij wil natuurlijk dat je content door zoveel mogelijk mensen gezien wordt, maar Facebook analyseert je activiteit en gebruikt formules om te bepalen wát je te zien krijgt. De truc is om de juiste content op het juiste moment te posten. Of is het toch iets complexer dan dat?

Wat is een algoritme?

Een algoritme is een formule van enkele stappen om een probleem op te lossen. Er wordt een doel geformuleerd en aan de hand van data berekent het algoritme automatisch wat er moet gebeuren om dat doel te bereiken. In 2019 gaf Facebook meer uitleg over hun ‘geheim’ algoritme. Dit kon je lezen in hun Facebook-post:

“Het nieuwe Facebook-algoritme is een proces dat alle beschikbare berichten rangschikt die kunnen worden weergegeven in de tijdlijn van een gebruiker op basis van hoe waarschijnlijk die gebruiker er een positieve reactie op zal hebben.”

Met andere woorden, het Facebook algoritme zal jou sneller berichten tonen als het vermoedt dat je ermee in interactie zal gaan. Dit kan een like, reactie of deelactie zijn. Hoe meer moeite je doet, hoe meer waarde Facebook zal hechten aan de interactie. Een comment schrijven neemt bijvoorbeeld meer tijd en inspanning in beslag dan op de ‘like’ button klikken. Waar we vroeger alles chronologisch zagen verschijnen, kan het nu enkele dagen duren voor we een bericht op onze tijdlijn zien verschijnen. Dit komt omdat Facebook denkt dat het bericht niet (of minder) interessant is voor jou.

Hoe wordt het Facebook algoritme berekend?

Het algoritme berekent scores op basis van vier verschillende factoren.

1. Voorraad (inventory)

De voorraad is de inhoud die wordt gepost door jouw vrienden of door bedrijfspagina’s die je volgt. Het is als het ware het volledige assortiment van beschikbare content. Zie het als een bibliotheek waar je kan doorwandelen. Zelfs wanneer twee mensen identiek dezelfde personen en pagina’s volgen, zullen zij niet dezelfde posts (of toch niet in dezelfde volgorde) op hun tijdlijn zien verschijnen.

2. Signalen (signals)

De voorraad wordt onderzocht en geanalyseerd aan de hand van signalen. Dit zijn stukjes data die worden samengesteld door te antwoorden op onderstaande vragen.

  • Hoe oud is het bericht?
  • Wie heeft het gepost?
  • Hoe snel is je internetverbinding?
  • Welk apparaat gebruik je (smartphone, desktop, tablet, …)?
  • Hoe vaak heb je een post geliket van een vriend, pagina of groep?
  • Hoe vaak heb je al gereageerd op een gelijkaardige post?

Deze informatie wordt onder andere gebruikt om content te verwijderen die niet gewenst is, zoals spam, gewelddadige content en fake nieuws. Facebook doet er alles aan om ‘vervuiling’ van de tijdlijn tegen te gaan.

3. Voorspellingen (predictions)

Door bovenstaande signalen te onderzoeken kan Facebook voorspellingen doen. Ze bepalen hoe groot de mogelijkheid is dat je een bepaalde post zal liken, delen of erop reageren. Dit zijn voor Facebook betekenisvolle interacties. Het algoritme wil je zoveel mogelijk relevante berichten tonen, zodat je het platform blijft gebruiken en niet door een eindeloze reeks van saaie posts moet scrollen.

4. Score

Die relevantie wordt vertaald naar een score. Alle content in de voorraad zal een relevantiescore krijgen. Op deze manier worden alle berichten gerangschikt volgens jouw persoonlijke voorkeur. Dit wordt voor alle berichten en voor alle gebruikers afzonderlijk gedaan, elke keer iemand Facebook opent.

Facebook maakt dus een ranking van je tijdlijn of feed op basis van de relevantiescore. Daarnaast gaat het nog een stapje verder en zal je ook berichten te zien krijgen van pagina’s of personen die je zelf niet volgt. Dit kan komen door drie signaalcategorieën: interactie, populariteit en type medium. We leggen het even uit aan de hand van onderstaand voorbeeld.

Bijvoorbeeld: ik zie op mijn tijdlijn een video van K in Kortrijk. Mijn collega Louis heeft deze post geliket, maar zelf volg ik K in Kortrijk niet. Waarom zie ik deze post dan?

  • Louis en mezelf zijn vrienden op Facebook, hebben allebei retailmanagement gestudeerd en werken nu samen in hetzelfde bedrijf. (interactie)
  • K in Kortrijk is een winkelcentrum in de buurt en sluit aan bij de gezamenlijke interesses van Louis en mij. (interactie)
  • De video is al door 75 mensen geliket. (populariteit)
  • Ik kijk veel video’s op Facebook. (type medium)
Op basis van deze signalen (en nog vele andere) voorspelt Facebook dat ik de content die Louis liket, ook interessant zal vinden en verschijnt de video vervolgens ook op mijn tijdlijn.

Quick recap: als je Facebook opent, zie je posts van vrienden, pagina’s of groepen die je volgt. Afhankelijk van verschillende signalen doet Facebook voorspellingen en zullen ze bepaalde berichten ‘voortrekken’. Het kan echter ook gebeuren dat je berichten ziet die niet van vrienden of pagina’s komen die je kent. Dit gebeurt op basis van de drie signaalcategorieën: interactie, populariteit en type medium.

Wat betekent dit voor mijn bedrijfspagina?

Aangezien Facebook niet langer automatisch al jouw berichten zal tonen aan al je volgers, moet je als bedrijf zorgen dat je inspeelt op het algoritme. Onderstaande tips helpen je om waardevolle, relevante content te creëren voor de gebruikers.

Focus op wie jou volgt

Het klinkt logisch, maar je moet ervoor zorgen dat Facebook gebruikers jouw posts willen lezen en nog beter: deze willen delen of een reactie achterlaten. Of je nu een product in de kijker zet of een nieuwe blog promoot, plaats je altijd in het standpunt van jouw volgers. Via de Statistieken van Facebook kan je de demografische gegevens van je volgers raadplegen. Breng je doelgroep in kaart op basis van geslacht, regio, leeftijd, etc. Of kijk eens naar de vragen die je vaak krijgt. Vervolgens kan je jouw content en communicatie aanpassen of optimaliseren aan hun interesses.

Zorg voor positieve interactie

Het is niet voldoende om enkel interessante content te plaatsen. We legden uit dat Facebook interactie gebruikt als graadmeter bij het toekennen van een relevantiescore. Enerzijds kan je reacties uitlokken door gebruikers aan te sporen om een comment achter te laten (‘Heb jij nog handige tips? Laat het ons weten in de comments!’). Anderzijds is het belangrijk om in gesprek te gaan met je volgers. Als zij reageren of een vraag stellen, dan moet je hier snel op inspelen. Dit kan zelfs met een simpele emoji. Hiermee creëer je verbondenheid en zullen mensen sneller een connectie voelen met jouw bedrijf. Heb je het in je post over andere personen of pagina’s, vergeet dan niet om hen te taggen. Zo verhoog je de kans dat zij jouw bericht op hun beurt zullen delen. Een bericht dat snel veel interactie creëert, zal door Facebook aan steeds meer mensen getoond worden.

Promoot posts met een groot organisch bereik

Het algoritme is er niet zomaar gekomen. Facebook haalt hier uiteraard ook zelf voordeel uit. Als bedrijf word je namelijk aangespoord om geld te stoppen in Facebook Ads, zodat je er zeker van bent dat jouw berichten tot bij je doelgroep (blijven) geraken. Welke berichten moet je adverteren en welke niet? Een bericht dat op een natuurlijke manier veel bereik en betrokkenheid genereert, is een bericht dat organisch goed scoort. Het is interessant om deze berichten te adverteren. Je kan, afhankelijk van je doelstelling, voor een kleine kost veel extra bereik, betrokkenheid of kliks krijgen. Een bericht adverteren kan rechtstreeks vanop je pagina via de knop ‘bericht promoten’. Voor uitgebreidere instellingen kan je een advertentiecampagne aanmaken in de Ads Manager van Meta Business Suite. Een bericht dat op organische wijze niet veel interactie of bereik genereert, sluit minder goed aan bij de interesses van je doelgroep. Verspil hier ook geen geld aan, maar focus op andere soorten content.

Bekijk de resultaten van je posts

Nog een tip die logisch lijkt, maar waar veel mensen geen tijd of moeite in stoppen: om je berichten te kunnen optimaliseren, analyseer je best eerst de gepubliceerde berichten op je pagina. In de statistieken van Facebook kan je veel info terugvinden: het bereik, de betrokkenheid, het aantal reacties, … per post. Voor een volledig overzicht over verschillende kanalen heen is het handig om met een social media tool te werken. Bij Thinkedge werken we bijvoorbeeld met dashboards, waar klanten in real time de resultaten van hun posts en advertenties kunnen volgen. Alle info wordt verzameld in een gepersonaliseerde omgeving. Nog een tip: als je jouw berichten publiceert via Business Suite stelt Facebook zelf optimale tijden voor. Dit gebeurt op basis van de tijdstippen waarop jouw volgers het vaakst online zijn.

Vermijd engagement bait of clickbait.

Het kan verleidelijk zijn om berichten te plaatsen waarvan je weet dat ze veel interactie zullen opleveren. Clickbait kennen we allemaal wel, nieuwssites maken hier gretig gebruik van. Ze gebruiken een titel die de aandacht trekt, en meestal ietwat misleidend is, om mensen te laten doorklikken naar een artikel. Vaak heeft het artikel nog weinig te maken met de initiële post. Het wordt puur gebruikt als ‘bait’, lokaas.

Daarnaast bestaat er ook zoiets als engagement bait. Dit zijn berichten waarbij je expliciet vraagt om het bericht te delen of vrienden te taggen. Facebook heeft software ontwikkeld om dergelijke berichten te herkennen en deze pagina’s af te straffen. Ze worden er ook steeds beter én strenger in. Heb je je veelvuldig schuldig gemaakt aan engagement bait of clickbait, dan zal Facebook je berichten minder vaak tonen of zelfs je pagina (tijdelijk) blokkeren.

Conclusie.

Het Facebook algoritme is complex en afhankelijk van veel factoren. Bovendien wordt het elk jaar geüpdatet, waardoor je het nooit helemaal kan doorhebben. Er zijn echter wel een aantal algemene spelregels en tips die je helpen om het algoritme beter te begrijpen. Creëer waardevolle content voor je gebruikers, maak regelmatig gebruik van advertenties, analyseer de statistieken en vermijd misleidende titels of call to actions. Experimenteer met verschillende types content (foto, video, tekst, artikels, …) en post op verschillende tijdstippen om te ontdekken wanneer jouw doelgroep getriggerd wordt. Je eigen succes creëren op Facebook, het is wel degelijk mogelijk!

Toch nog niet hélemaal mee? Of helpen we je om het algoritme maximaal in te zetten? One call, coffee, tea away!

Deze blog werd geschreven door onze stageheld Milan Vangheluwe.

Geschreven door:

Pieter-Jan Mollie - stamhoofd van Thinkedge & Thinkademy. Prettig gestoorde ondernemer, digital native en public speaker. Verslaafd aan vooruitgang, technologie en mensen inspireren. Geïnspireerd door technologie, Disney & boeken. Daag me uit, liever vandaag dan morgen.

logo wit