fbpx
Back to top

merchandising als deel van je bedrijfs-DNA.

Zit je aan je bureau? Mooi zo. Kijk dan eens rond op je tafel. We zijn er zeker van dat er enkele uitstekende voorbeelden van bedrijfsmerchandise rond je liggen. Balpennen, powerbanks, USB-sticks, notitieblokken, T-shirts, … je kan het zo gek niet bedenken of bedrijven zetten er hun logo op. Sommige producten zijn handig voor dagelijks gebruik, anderen belanden misschien meteen in de vuilnisbak of ergens achterin een kast. Waarom kiezen bedrijven ervoor om tijd, geld en moeite te stoppen in producten die vaak niets te maken hebben met hun core business? Is het pure verspilling of net een efficiënte manier om nieuwe klanten aan te werven? En moet je merchandise gratis of betalend aanbieden? In deze blogpost geven we antwoord op al je vragen!

Het belang van beleving.

Als bedrijf wil je authenticiteit uitstralen en het vertrouwen van je klanten winnen. Daarbij zijn twee dingen belangrijk: consistentie en professionaliteit. Merchandise en promotiemateriaal zijn een vorm van reclame. Gebruik ze dus ook op die manier. Dat doe je onder andere door ervoor te zorgen dat je logo, slogan, huisstijlkleuren, lettertypes etc. terugkomen in je merchandising. Dit zorgt niet enkel voor herkenbaarheid en vertrouwen, maar ook voor een betere merkbeleving. 

Meer en meer bedrijven beseffen het belang van beleving. Uiteraard moeten de prijs en kwaliteit van je producten goed zitten, maar het loont de moeite om ook in te zetten op de beleving die je je klanten aanbiedt. Wil je dat je klanten je onthouden en steeds terugkeren? Hou ze dan tevreden door allerlei extraatjes aan te bieden, zoals goede service, gepersonaliseerde promoties of toffe merchandising. Als mensen een connectie met je merk voelen, zullen ze immers sneller geneigd zijn om je producten of merchandising actief te gebruiken. Hoe meer mensen deel uitmaken van je community, hoe hoger je zal scoren op vlak van merkbekendheid. 

Oog-tot-oog reclame.

Merchandise is dus een marketingtool. Elke persoon die een product gebruikt waar jouw logo, quote of kleurenpalet op te zien is, zorgt ervoor dat andere mensen bewust of onbewust in contact komen met je bedrijf. Mond-tot-mond reclame is nog altijd onbetaalbaar, maar zelfs als mensen niet over je bedrijf praten, kan je het wel onder de aandacht brengen. Laten we het oog-tot-oog reclame noemen. 😉 

Hoe weet je nu in welke merchandise producten je moet investeren? Het is niet omdat jij het leuk vindt om een gsm cover met het logo van je bedrijf te gebruiken dat anderen dat ook zullen vinden. Ga op zoek naar iets dat aansluit bij je bedrijfsstrategie én dat zeer praktisch is voor dagelijks gebruik. Denk bijvoorbeeld aan een drinkfles, bureaukalender, webcam-cover, sokken, doosje met snoepjes, … Zelfs met een klein budget kan je origineel uit de hoek komen! 

 Als je het goed aanpakt, is merchandising de ideale manier om je te onderscheiden van de concurrentie. Benieuwd hoe we dat hier bij Thinkedge hebben geïmplementeerd? Een feloranje postkaartje in de brievenbus om een nieuwe samenwerking te vieren, ons krantje met eigen (lichte) content voor een kijkje achter de schermen, onze Thinkaffie die je meteen het ultieme thuisgevoel geeft, … Het zijn enkele voorbeelden van merchandising die perfect aansluiten bij ons verhaal.

Verder zijn we van oordeel dat het beter is om je merchandise gratis beschikbaar te maken. Je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om nieuwe of trouwe klanten te belonen met een speciaal samengesteld pakket. Het is een manier om meteen een (eerste) indruk van je bedrijf te geven. En we weten allemaal hoe belangrijk die is. Bestaande klanten krijgen een bevestiging van hun keuze voor jou als partner of leverancier, nieuwe klanten leren je meteen op een originele manier kennen. Het is natuurlijk een ander verhaal als je van plan bent om een echte webshop uit te bouwen of een specifieke campagne wil opzetten waarbij je bijvoorbeeld een deel van de opbrengst aan het goede doel zal storten.

Extern winnen = intern beginnen.

Net als merchandise zijn ook je medewerkers onlosmakelijk verbonden met het imago van jouw bedrijf. Zij vormen dan ook een deel van je doelgroep. Het is altijd leuk om een attentie te voorzien voor je klanten, maar je werknemers zijn je beste ambassadeurs. Zij zijn in principe al overtuigd van de sterkte van je bedrijf. Als je hen een trui of T-shirt cadeau doet, is de kans dus groter dat zij dit effectief zullen dragen. Bij Thinkedge heeft iedereen bijvoorbeeld een eigen sportshirt. Een ander voorbeeld is deze sweater van het gekende accountancy- en auditkantoor Vandelanotte. Ter ere van de 101ste verjaardag van Roger Vandelanotte kregen alle werknemers een sweater met de tekst “What would Roger do?”. Een ludiek eerbetoon aan de oprichter van het bedrijf en een leuk item voor alle werknemers! Je hoeft geen fortuin uit te geven aan merchandise, maar zorg steeds voor aanvaardbare kwaliteit en een toffe opdruk. Zo motiveer je je werknemers extra om de kledij te dragen in hun vrije tijd en kan je leuke content op sociale media verwachten. En dat is alweer goed voor… merkbekendheid en bereik!

© 2021 Vandelanotte

Als storytelling agency krijgen we geregeld de vraag van klanten om gepaste en gepersonaliseerde merchandise uit te werken voor hun medewerkers en/of klanten. Een bescheiden bedanking of een volledige kledinglijn? Alles is mogelijk! Zoals je ondertussen weet, is het belangrijkste dat de merchandising past bij het imago van het bedrijf. We werken altijd iets uit op basis van je budget en de aanwezige huisstijl. Spring gerust eens binnen voor een eerste meeting of creatieve brainstorm. De Thinkaffie staat alvast klaar. En ons krantje krijg je er ook bij. Gratis en voor niets!

Geschreven door:

Pieter-Jan Mollie - stamhoofd van Thinkedge & Thinkademy. Prettig gestoorde ondernemer, digital native en public speaker. Verslaafd aan vooruitgang, technologie en mensen inspireren. Geïnspireerd door technologie, Disney & boeken. Daag me uit, liever vandaag dan morgen.

logo wit