fbpx
Back to top

de drie pijlers van goede SEO.

Toen de wereld ruim 20 jaar geleden kennismaakte met Google waren er 2,4 miljoen websites. Eind 2021 staat de teller wereldwijd op ruim 1,9 miljard. Hoe kan jouw bedrijf zich nog onderscheiden wanneer er zoveel online concurrentie is? Hoe behaalt jouw website een toppositie in de zoekmachines? Waarom is SEO zo belangrijk? Laten we beginnen bij het begin. SEO is inderdaad het sleutelwoord als je online gevonden wil worden. Maar wat is SEO nu precies? 

SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachine optimalisatie. Jammer genoeg is SEO geen schakelaar die je kan aanzetten waardoor je zichtbaarheid in Google stijgt. Dat zou handig zijn, maar zo werkt het dus niet. SEO is een onderdeel van inbound marketing. Bij deze strategie komt het erop neer dat we de juiste personen gaan ‘verleiden’ tot een aankoop of aanvraag door hen de juiste content op het juiste moment te tonen. Dit in tegenstelling tot outbound marketing waarbij massacommunicatie via cold calling, tv en radio centraal staat.

Zoals de titel van deze blog aangeeft bestaat Search Engine Optimization uit drie belangrijke pijlers. Die zijn: techniek, content en autoriteit. Let’s SEO!  

Techniek.

De werking van zoekmachines zit ongelooflijk complex in elkaar. De algoritmes veranderen constant, waardoor niemand echt 100% zeker weet welke criteria Google en andere zoekmachines hanteren. Het is echter wel belangrijk om het ‘Crawl-Index-Rank’ mechanisme te snappen. 

Crawlen.

De Googlebot, ook wel Google Spider genoemd, ‘crawlt’ continu alle pagina’s van het internet. Om dit te kunnen is een gigantische rekenkracht nodig. Aangezien de rekenkracht van Google niet oneindig is, kennen ze aan elke domeinnaam crawlbudget toe. Een website met goede SEO wordt beloond met extra budget. Factoren die ervoor zorgen dat je website negatief scoren zijn bijvoorbeeld foutpagina’s, dubbele content en verkeerd gebruik van filters en interne zoekfuncties. Enkele positieve factoren zijn een goede website- en URL structuur, het gebruik van een HTTPS-certificaat, een correcte XML-sitemap, snelheid en mobielvriendelijkheid van de website. Toevallig de zaken waar we met Thinkedge altijd 100% voor gaan. 

Indexeren. 

Op basis van de gecrawlde pagina’s probeert de Googlebot te achterhalen welke content er precies op de pagina’s staat en welke zoekopdrachten hierbij passen. Vervolgens gaat Google de pagina’s analyseren (= vergelijken met pagina’s met gelijkaardige informatie), sorteren en opslaan in de zoekmachine-index. 

Ranken. 

Om de juiste pagina’s te tonen bij een zoekopdracht gaat Google eerst de intentie van de gebruiker interpreteren. Eens Google weet naar wat iemand op zoek is, zal het in de index alle pagina’s die gerelateerd zijn aan deze zoekopdracht identificeren. Tenslotte gaat Google aan de hand van verschillende algoritmes de pagina’s sorteren en ranken. Als je een goede SEO-optimalisatie hebt uitgevoerd, dan zal jouw website dus hoger scoren dan die van je concurrenten. 

Content.

Je hebt het vast al eens gehoord: ‘Content is king’. Tegenwoordig betekent dit dat jouw content relevante info moet bevatten voor de bezoeker. Het schrijven van goede content start bij een zoekwoordenonderzoek. Hierbij kijken we enerzijds waarop mensen zoeken en anderzijds bepalen we hoe we bezoekers naar onze website kunnen leiden. 

Een zoekwoordenonderzoek is geen eenvoudige opgave. Je moet immers perfect weten hoe een bepaald product of merk in elkaar zit. Dit kan je leren dankzij verschillende off-en online kanalen zoals folders, productfiches, de huidige website, gesprekken met personeelsleden, … Daarnaast kunnen ook de websites van concurrenten of synoniemen van reeds gevonden zoekwoorden een grote hulp bieden. Wanneer je website gekoppeld is met Google Search Console of Google Analytics kan je bovendien zien via welke zoektermen je website nu al gevonden wordt. 

 

Om te weten wat het zoekvolume van elk zoekwoord is, kan je gebruik maken van verschillende tools. Enkele voorbeelden hiervan zijn Google Keyword Planner, KWFinder, en Answer The Public. Door het grote aanbod is ons zoekgedrag door de jaren heen enorm veranderd. Vroeger zochten we bijvoorbeeld een ‘broek’ (head tail keyword). Later werd dit een ‘blauwe broek’ (mid tail keyword). Tegenwoordig gaan we op zoek naar een ‘blauwe flared jeans broek voor vrouwen’ (long tail keyword). Het zoekvolume bij een head tail-zoekwoord is veel groter dan bij een mid tail- of long tail-zoekwoord. Dit maakt het dus ook veel moeilijker om een plaatsje aan de top te bemachtigen. Daarom is het verstandiger6 je te focussen op de laatste twee. 

Eens we onze lijst met zoekwoorden hebben, kunnen we deze gebruiken om de website vorm te geven. Verlies nooit je doelgroep uit het oog en schrijf op een toegankelijke, gestructureerde wijze. 

Enkele SEO-tips voor je website:

• Gebruik kleine letters bij de opbouw van je URL. Hou ze leesbaar en zo kort mogelijk. Wel: www.thinkedge.be/blog/drie-pijlers-van-SEO. Niet: www.thinkedge.be/blog/ entry/11354646afefesf456412.

• Hou de UX (User Experience) eenvoudig. Gebruik geen onnodige features.

• Zorg dat je pagina’s geoptimaliseerd zijn voor alle mobiele apparaten.

• Hou formulieren kort.

• Vergeet zeker en vast de metatitel en metabeschrijving van je pagina niet.

• Maak gebruik van header tags.

• Denk aan interne- en externe linking in je teksten. Vergeet hierbij zeker geen aantrekkelijke tekst te gebruiken. Met de tekst ‘lees meer’ is Google helemaal niets.

• Benoem je afbeeldingen aan de hand van alt-tags. 

Autoriteit.

Naast het technische aspect en de content op je pagina wordt de autoriteit van je website gezien als de derde SEO-pijler. Deze kunnen we opdelen in Domain- en Page Authority. 

Domain Authority. Aan de hand van het aantal verschillende inkomende domeinnamen wordt de DA-score berekend. We spreken hier dus van de ‘kracht’ van de domeinnaam. Telkens als jouw domeinnaam op een externe (kwalitatieve) website vermeld wordt, groeit jouw domain authority. Maak dus werk van voldoende linking van en naar je website.

Page Authority. De PA-score daarentegen wordt per pagina bekeken. Deze wordt beïnvloed door het aantal kwalitatieve inkomende en uitgaande links op een bepaalde pagina. Het is dus niet enkel van tel hoeveel andere websites naar jouw pagina verwijzen, maar ook hoeveel links jij zelf op de pagina zet. 

De voornaamste opdracht is het maken van sterke, unieke en relevante content die op een organische manier door andere websites met autoriteit wordt opgenomen. Het is dus belangrijk om veel tijd te stoppen in het verspreiden van je content via social media, mailings, kennisplatformen, enzovoort.

Eenvoudig is dit zeker en vast niet. Toch kunnen we een aantal duwtjes in de rug geven om de zogenaamde linkbuilding wat eenvoudiger te maken. Zorg in de eerste plaats voor partnerships en samenwerkingen. Laat deze partners bepaalde pagina’s van je website delen. Probeer eens een gastblog of interview te versieren voor een toonaangevende website of lever zelf content aan met een link naar jouw website. 

Conclusie.

Terwijl je rustig deze blogpost aan het lezen was zijn er wereldwijd opnieuw 1.239 websites gelanceerd. Misschien is 1 daarvan wel een rechtstreekse concurrent voor jouw huidige positie op Google. Zie je door het bos de bomen niet meer of heb je geen idee hoe je je website kan klaarstomen voor de toekomst? Spring dan eens binnen voor een heerlijke kop koffie. We zitten samen rond de tafel en helpen je graag verder. 

 

Geschreven door:

Louis Vanhaesebroucke is campagne- en eventmeneer bij Thinkedge. Dankzij zijn ervaring en gedrevenheid is hij dé persoon om jouw online campagnes te boosten. Even geen dashboards aan het analyseren? Dan vind je ’m terug op een event waar hij de communicatie en organisatie verzorgt. Of leeft hij zich zelf lekker uit als DJ achter de draaitafel.

logo wit