fbpx
Back to top

waarom olifanten jouw merk overnemen.

Het is zover! Je besloot net om een nieuwe zaak te starten, je huidige logo wat te updaten of misschien zelfs een volledige rebranding door te voeren in jouw bedrijf. Spannend hé?

Wat doe je eerst? Je zoekt op, schuimt Pinterest af en vergaart moodboards. Je focus: Het perfecte logo terugvinden. Vragen als “Welke stijl vind ik het leukst?” of “Wat zijn de nieuwste trends?” razen door je hoofd.

Daarna trek je met je ideeën richting je favoriete Storytelling Agency. Thinkedge uiteraard! Na een warm welkom, je plaatsgenomen te hebben met een heerlijke kop koffie en jouw verhaal aan ons te hebben geschetst komen wij met de volgende vragen: “Wie is jouw ideale klant? “, “Waar zal jouw logo op gezien worden?” of “Welk gevoel wil je uitstralen met jouw merk?”. 

Het zijn misschien niet meteen de vragen die je verwacht als het om een logo of huisstijl gaat. Je denkt misschien dat de belangrijkste keuze wel ligt bij wat gewoon mooi is of wat de laatste trends zijn. Echter is je logo slechts een klein onderdeel van je huisstijl. Je huisstijl is dan weer maar een onderdeel van jouw merk. Het is dus al belangrijk om van de start de grotere vragen te stellen. En is het niet net de bedoeling om je te onderscheiden in plaats van op te gaan in de massa? Daarom is het altijd belangrijk om niet te vertrekken vanuit wat jij het mooiste vindt, maar wat je wil dat jouw klanten gaan denken als ze beelden van jouw merk zien. Dat denkproces? Daar hebben we, dankzij storytelling, toch in zekere mate een beetje invloed op.

Met wat was jij je haar?

Storytelling is het vertellen van verhalen (duh). Vaak in tekst, maar evengoed visueel. Iedereen kent natuurlijk de zin “één beeld zegt meer dan duizend woorden”. Maar dat hoeft daarom nog geen specifiek beeld zijn. Ook jouw kleur, lettertype of kleine stijlelementen zeggen vaak al veel over jouw merk.

Kijk maar bijvoorbeeld eens naar deze vergelijking. Welke van de twee flessen denk jij dat het meest exclusief zal zijn?

De meeste mensen zullen vol overtuiging antwoorden dat “A” de meest exclusieve uitstraling heeft. Viel het je wel op dat het logo van beide voorstellen hetzelfde is?

 

De combinatie van wit met een bronzen kleur, een fijner lettertype en slanke verpakking in combinatie met de achtergrond die “wellness” uitstraalt zorgt ervoor dat we een product met identiek hetzelfde logo anders gaan voorstellen. Ook al mag de inhoud van het flesje misschien exact hetzelfde zijn. 

De ruiter en de olifant.

Wat zegt dit over ons? We lijken dan misschien wel heel rationele wezens, in feite zijn we allemaal een beetje als een ruiter op een olifant. De ruiter, wat je kan vergelijken met ons “functioneel” of “rationeel” brein, zal onderzoek doen naar de feiten over jouw product of merk. Is het te duur? Is de kwaliteit voldoende? Heb ik al goede ervaringen gehad met dit merk? Enzovoort.

De olifant staat voor onze emoties. Dit onderbewuste deel van ons brein zet in op het gevoel. Past dit merk wel binnen mijn stijl? t’ Is toch gene shampoo van den Aldi hé? Wat gaan mijn vrienden daarvan denken? Aja als den Brad Pitt dat in zijn haar doet zal het wel ne goeie zijn zeker? Olifanten zijn grote logge dieren (van horen zeggen). Dit betekent dat je ze tot een bepaald punt kan sturen. Volledige en precieze controle? Dat heb je echter nooit.  

Hetzelfde kan je zeggen over ons beslissingsproces als we in de winkel staan. We kunnen dan wel rationele beslissingen maken (als de ruiter) , maar ons doen en laten zal toch voor een groot stuk afhangen van dat onderbewuste, emotionele onderdeel van ons brein (de olifant waar we op zitten).

Wil dit zeggen dat we binnenkort bij Thinkademy (het opleidingsluik van Thinkedge) de workshop “Hersenspoelen voor gevorderden” zullen aanbieden? Helemaal niet. Dat zou ook niet passen in de planning tussen de workshops “Hoe bestuur ik een olifant” en “Hoe krijg ik Brad Pitt zover om mijn shampoo merk te promoten?”. Wat we wel willen duiden is dat huisstijl, lettertypes en met name kleur belangrijke “duwtjes in de rug” zijn tijdens het beslissingsproces van de klant. Duwtjes waar je dus best niet te licht overgaat en die voor een deel losstaan van jouw logo.

Zo valt er bijvoorbeeld veel te vertellen over kleur en kleurgebruik. Typ even “kleurenpsychologie” in op Google en je zal de meest uiteenlopende resultaten vinden. Vaak  zeggen die betekenissen ook niet veel. Zwart is bijvoorbeeld traditioneel de kleur van de dood. Wil dat dan zeggen dat mensen spontaan denken aan een begrafenisondernemer als ze het trendy zwart/wit logo voor jouw modemerk zien? Helemaal niet, tenzij je merk “begrafenisondernemer” heet. In dat geval zou ik je onze naming workshop zeker aanbevelen 😉 .

Wat moeten we dan wel doen?


Laten we drie belangrijke zaken meenemen.

1) Kleur is één van de eerste elementen die onze hersenen betreedt. Niet onbelangrijk als je in een overdaad aan advertenties nog wil opvallen of onthouden worden. Lange zinnen en woorden lezen als je nog snel langs de winkel moet? Vergeet het maar. Die groene fles wasmiddel meepikken waar ook nog eens in grote rode letters PROMO op staat? That’s the stuff. Als de ruiter wat uitgeput is zal de olifant dan ook gemakkelijker het stuur overnemen.

2) De associaties die je voor kleuren online kan vinden zijn zeker niet allemaal uit de lucht gegrepen, maar zijn zeer context- en doelgroep gebonden. Zo zal groen voor de meeste lezers staan voor gezondheid, rijkdom en/of energie, maar zal het voor sommige culturen net als heilige kleur worden aanzien. Rood is dan wel de perfecte kleur om te gebruiken bij een aankomende korting die je aanbiedt, maar gebruik het zeker niet als de “koop nu”-knop van je webshop. Het ene zal namelijk aansporen tot actie, het andere wijst op “gevaar”. Iets wat je natuurlijk liever niet in je nadeel hebt als je publiek net twijfelt over het al dan niet aankopen van jouw product. Je ooit al afgevraagd waarom alle stopborden en verkeerslichten rood zijn? Dit sluit trouwens ook terug aan bij punt 1. Er is een reden waarom we verkeersborden kleuren en vormen gaven in plaats van woorden te gebruiken. Die enkele seconden die ons brein nodig heeft maken wel degelijk het verschil.

3) Kleur alleen is niet genoeg. Een combinatie van de juiste lettertypes, vormen, papiersoorten, woorden tot zelfs de laadsnelheid van je webpagina dragen allemaal bij tot de merkbeleving die jouw klant ervaart. Je stopt toch ook niet enkel bij een nieuwe voordeur als je je woning renoveert of bouwt? Je trekt graag de stijl door in jouw volledige huis. Noem het dan ook maar gerust: Je huisstijl.

Sta je na het lezen van dit artikel ook te springen om werk te maken van jouw merk? Dan helpen we je uiteraard graag verder bij ons op kantoor. Huisdieren toegelaten (tenzij het olifanten zijn). Tot dan!

Geschreven door:

Anthony is onze projectmeneer hier bij Thinkedge. Dat wil zeggen dat je bij hem terecht kan voor al jouw vragen over jouw lopende project. Niet meteen vragen over de planning? Dan kan je hem altijd verrassen met een heerlijk potje koffie, videogame of nieuw kookboek.

logo wit