fbpx
Terug naar boven

hoe storytelling je business een boost zal geven.

Verhalen vertellen is even oud als de mensheid. ‘In den beginne der tijden’ was het duidelijk dat verhalen een centrale rol in ons leven zouden spelen. Het is de stroop die ons altijd verbonden heeft. Tijdens kampvuren, rampen en veldslagen. En kijk, miljoenen jaren verder blijven ze nog steeds hangen. In ons hoofd, hart, doen en laten. Wijlen Walt Disney wist het als geen ander: op een goed verhaal kan je bouwen. Letterlijk, in zijn geval. Zijn ‘bouw’ lokt jaarlijks miljoenen bezoekers. En ze komen allemaal met maar één doel: het verhaal beleven. Moet je dan miljardair zijn om een krachtig verhaal te vertellen? Wat als je niet goed kan schrijven? Hoe ben je geloofwaardig vanaf het eerste moment? Krachtige storytelling is eerst en vooral iets wat je niet ver moet zoeken. Integendeel, het is overal rondom ons. En je moet er eens op letten: we zijn verslaafd aan verhalen. Om je verhalen te leren vertellen, toon ik je graag hoe ik dat zelf doe in de liefde van m’n leven: Thinkedge. Ga even zitten, neem een kop koffie en laat de woorden binnensijpelen. Zo ben je er helemaal klaar voor.

Creëer een plek waar je team en klanten écht thuis komen.

Trouwe volgers weten dat Thinkedge begonnen is vanuit mijn slaapkamer, om even later te verhuizen naar de Parkietenlaan 9. Een gezellige, huiselijke villa in het hart van Kortrijk. Maar soms, heel soms, stuit je op de kans van je leven. Dankzij zo’n kans kon ik intekenen op een prachtige loft van 250 m2 op de Pottelberg in Kortrijk. Sinds januari 2019 zijn we hier te vinden. En nog steeds niet weg te slaan. Maar wat maakt een kantoor een kantoor?

Maak indruk vanaf de eerste seconde. Het staat al op onze glazen deur gedrukt bij het binnenkomen in de centrale hal beneden. “Na 23 treden kom je thuis”. Setting the bar. Eenmaal boven kan je, uiteraard, aanbellen. Naast de bel staat dat we je rustig komen halen. Oef, je hoeft even niets te doen. Een teamheld(in) verwelkomt je hartelijk en vraagt wat je graag drinkt. Je weet het of niet, maar uit liefde voor het zwarte goud hebben we onze eigen koffie blend ontwikkeld. In onze vergaderzaal kan je dan ook kiezen uit een volledig koffiemenu. Van latte macchiato tot ristretto. Blijf maar zitten. We hebben alle tijd.

Zorg voor het pantoffel effect. Rustige kleuren, fijne kantoorplanten, zacht tapijt en perfect uitgezochte verlichting. Zo kom je graag thuis, toch? En ook dat is helemaal de bedoeling. Uit jezelf word je aangetrokken tot de vergadertafel waar de klantmeneer- of mevrouw van dienst je staat op te wachten. Op het scherm staat ‘welkom thuis’ te lezen met je voornaam erbij. En dat menen we. Meer hoeft dat ook niet te zijn. Welkom thuis.

Laat je klant het verhaal zeggen. Wij vertellen het wel. Ooit al gehoord van de 80/20 regel? Ik hamer daar enorm op bij m’n team. Laat de klant 80% van de tijd praten terwijl wij daar 20% bij aanvullen. Op die manier zijn we 100% mee met het verhaal van de klant. En luisteren we ook oprecht. Dat is onze hoofdbedoeling. Klanten moeten zich thuis voelen zodat ze werkelijk alles wat op hun lever ligt kunnen bespreken met ons. Zo, dat doet deugd.

Laat je kantoor werken. Niet omgekeerd. Een kantoor mag heus ook de nodige fun bevatten. Liefst zelfs. In Thinkedge vind je onder andere een pingpongtafel, dartbord, open bar met koffiemachine, keuken mét airfryer (o ja, we zitten met liefhebbers) en heel wat snoep- & fruitmogelijkheden. Er wordt hard gewerkt. Waarom zou je dat werk niet extra belonen?

Welkom op de weekly, creative & eilandraad.

Of je na het lezen van deze blog het reilen en zeilen van een creatief bureau beter zal kennen? Tuurlijk dat. We geven zelfs enkele insiders mee. Zomaar, omdat we geloven in alles wat gedeeld kan worden. En omdat al deze zaken gedragen worden door een gans team.

Weekly. Zoals het moet. Elke maandagmorgen is een geblokkeerde ochtend bij ons. Sorry dus, beste helden, als we op maandagochtend niet meteen je mailtje beantwoorden. Om 8u30 stipt kick ik als stamhoofd de week op gang met enkele mededelingen in de workshop ruimte. Vervolgens gaan we door ons eigen interne project in Asana (het walhalla van ons project management). We checken wat er voor onszelf op de planning staat (inclusief social media), want hoe kan je nu het verhaal van je klanten vertellen als je eigen verhaal niet optimaal uitgewerkt is? Na de algemene zaken verhuizen we van kant en nemen we plaats in de vergaderzaal. Elke projectverantwoordelijke overloopt zijn/haar projecten met de groep. We stellen vragen,   plannen vooruit, pikken in, dagen uit, … Kortom: we vertellen verder. Tijdens de Weekly maken we, letterlijk, plannen voor de ganse week. Handig!

Eilandraad. Maar dan zonder wegstemmen. Wat ooit begon als de eenvoudige vraag ‘wat staat er vandaag op je lijstje?’ doen we al enkele jaren heel consistent op dinsdag en donderdag. Dan starten we de dag met een opsomming van iedereen zijn/haar taken in het Slack-kanaal #eilandraad. Virtueel dus. Op woensdag en vrijdag doen we dat fysiek. Opnieuw: om 8u30 sharp. En hoe eenvoudig het overlopen van elkaars lijstje ook klinkt, we hebben er enorm veel aan. Zo vermijden we verwarring. Want dat hebben we niet graag.

Creative. Da’s voor woensdag. Een creatief bureau heeft, no surprise there, veel creatief werk. En dat is (en maar goed ook) niet iets wat je tussen de soep en de patatten kan doen. Daar moeten we onze tijd voor nemen. En dat doen we, op woensdagmorgen van 9u tot 12u. Op voorhand stel ik zelf de creatieve planning op van de zaken die we moeten bespreken. Tijdens een intensieve, maar o zo gezellige sessie, bedenken we concepten, campagnes en quotes. Op creativiteit staat nu eenmaal geen limiet. Can’t blame us.

En daartussen? Dan zijn we gewoon aan het werk. Projecten managen doen we in Asana, tijd bijhouden in Harvest, communiceren live of in Slack, opslaan in Dropbox en bellen met de telefoon. Of wat had je gedacht?

Zorg dat je je eigen merk zou kopen.

Shocking news: ons communicatiebureau bestaat niet meer. We zijn ermee gestopt. We zijn een full-time leasing merk. Jawel, je leest het goed. 365 dagen per jaar leasen onze klanten, voor de duur van hun project, het merk Thinkedge. En we moeten verdorie maken dat we als bedrijf de allerbeste leasings bieden. Met een hoge restwaarde en een omnium verzekering die je (hopelijk) nooit nodig hebt. Een sterk, consistent merk creëren kan het best door zaken te doen die je eigenheid benadrukken zonder dat ze ‘werk met ons!’ of ‘koop mij!’ schreeuwen. Kleinere, misschien onschuldige, dingen die het verschil maken. Stop selling, start telling.

Thinkaffie. Waar ik vijf jaar geleden een tas koffie vriendelijk aan de kant schoof kan ik me nu geen leven zonder het zwarte goud voorstellen. Op een gezonde manier weliswaar. Al delen we in Thinkedge bijna allemaal de liefde voor koffie (en zelfs voor de non-believers hebben we straks een alternatief*). Dat zette ons aan het denken. Hoeveel bureau’s hebben er hun hoogsteigen koffie blend? Bitter weinig. Pun intended. Daarom lanceerden we in 2020 vol trots het koffiemerk Thinkaffie. Een krachtige samenwerking met de helden van Viva Sara en sinds kort ook te koop via onze webshop. Pure branding. Je snapt het wel. De sleutel ligt ‘m in het verhaal achter de koffie. Vooraleer je je lippen aan je tas kan zetten leggen de bonen een ganse weg af. Laat ons, symbolisch, die weg voor jou bewandelen. Als een idee ontspringt met één boontje, dan zorgen wij voor de perfecte blend, branding & package. De tasting is voor jou. En de verkoop ook!

*Primeur: binnenkort stellen we ThinkThee voor. Onze teamblend in drie varianten, voor alle liefhebbers. Deze zullen ook beschikbaar zijn in onze webshop. Lancering gepland voor begin 2022!  

Starterspakket. Voor de fans. “Bedankt voor aanvaarding van de offerte, we gaan aan de slag”. Als je geluk hebt (en ik zeg als), dan zal je dit mailtje in je inbox vinden als je ergens een offerte goedkeurt. En dan is het wachten. Wachten op een eerste teken van leven en/of een resultaat. Dat moest en kon anders. Klanten soigneren doe je door hen een full experience aan te bieden. Daarom sturen we een starterspakket op naar onze nieuwste klanten. Pure, onvervalste liefde voor en door Thinkedge. Je vindt er een pakje Thinkaffie (what else?) mét oranje koffietas, onze eigen bladwijzer, een exemplaar van Inkedge (zie verder), postkaartjes en een brochure (incl. persoonlijke boodschap). Alles samen in een stijlvolle postdoos. Klaar om geopend te worden. Meer nog: we creëerden er zelf een eigen unboxing-flow voor. Zo ontdek je een aaneenschakeling van boodschappen die je uitnodigen om, in the end, de brochure te openen. Let us guide you. Daar zijn we goed in.

Inkedge. For the love of print. Als het een ziekte was, dan leden we bij Thinkedge aan papierofilie. Al klinkt zoiets te mooi om negatief te zijn. En dat is het ook zeker niet. We zijn letterlijk verslaafd aan papier. Onze kast in de vergaderzaal zit vol met papierstalen. Gevouwen, geniet, gelijmd, geblinddrukt, gestanst, geplooid, … Alles kan en (alsjeblieft) alles mag! We genieten ervan als we carte blanche krijgen. Net daarom dachten we niet lang na over onze eigen druk-parel: Inkedge. Een levendig, hip krantje dat we twee maal per jaar uitbrengen. Gedrukt op licht en ecologisch (crème) papier. Ideaal om te matchen met een kopje Thinkaffie op een gezellige (zondag)ochtend. Gevuld met artikels, cases, quotes, weetjes, … Binnenkort is Inkedge te vinden in álle Izy Coffee shops van Vlaanderen. Hoe cool is dat?

Werk áán je bedrijf. Niet steeds erin.

Grootste dingen ontstaan vanbinnen. Daar ben ik nog steeds van overtuigd. Neem (en gun jezelf) dus voldoende tijd om eens weg te stappen. Weg te stappen van je eigen bedrijf/merk en vanop een afstand te kijken hoe goed je het wel niet doet. Geniet daarvan. Wij, als bescheiden Vlamingen, doen dat veel te weinig. En nu je toch even op een afstand staat: neem een stoel en zet je. Met een kop koffie, op je gemak. Gewoon omdat het kan. Zo werk je “aan” je bedrijf, en niet altijd “in”.

Vergis je niet, krachtige storytelling is geen eitje. Het is ook veel te overkoepelend. Het zit, leeft en is doorspekt in alles. Vaak krijg ik de vraag ‘Wat kost storytelling’? Onbetaalbaar is de juiste omschrijving. Want al weten we graag de waarde van iets, het is onmogelijk om hier een getal op te plakken. Het is de sum of parts, het geheel der delen. Het komt erop neer dat je doorheen alle kanalen, acties en communicatie hetzelfde verhaal doortrekt. Iets waar je zelden (en liefst nooit) meer van afwijkt. Pas dan kan je slagen in je opzet. Pas dan word je een goede storyteller.

Stop dus met verkopen en begin met vertellen. Creëer een zodanig goed, consistent en hip verhaal rond je merk dat iedereen mee is. Door eens ‘om te denken’. Anders dan de anderen. Zorg voor een FOMO-gevoel en speel dat uit. Enkel zo word je écht onmisbaar. En als het even niet meer lukt, weet dan dat er altijd hulp klaarstaat. En dat zoiets nog altijd beter gaat met een goede kop koffie.

Tot straks. Here’s to magic.

PJ.

Geschreven door:

Pieter-Jan Mollie - stamhoofd van Thinkedge & Thinkademy. Prettig gestoorde ondernemer, digital native en public speaker. Verslaafd aan vooruitgang, technologie en mensen inspireren. Geïnspireerd door technologie, Disney & boeken. Daag me uit, liever vandaag dan morgen.

logo wit