Lanceer je verhaal in drie stappen

28/06/2019

Door Pieter-Jan Mollie

De dag van vandaag is ons verhaal (zowel het onze als van ons bedrijf) belangrijker dan ooit. Het is de manier hoe we in het leven staan, onze beslissingen door laten vloeien in onze onderneming en die aan de wereld voorstellen en aanhouden. Een consistent, logisch verhaal is onmenselijk belangrijk. En toch is het moeilijk. Moeilijk om na te denken wat je verhaal is, moet worden of kan zijn. En tóch is het ook eenvoudiger dan je denkt met deze drie stappen.

Fase 1: Storybuilding

De eerste fase is er eentje over change management, de grootste denkoefening en de trukendoos wegstoppen. In deze fase ga je de juiste community selecteren. Deze groep wordt de basis voor je verdere acties.

Hoe selecteer je nu die communities?

  • Baken je doelgroep af (som álle overkoepelende, objectieve kenmerken op. Dit kan én mag een lang lijstje zijn. Schrappen is voor straks. Zaken als veel tijd, weinig tijd, onafhankelijk, hands-on, … Allemaal kenmerken die jouw huidige/potentiële klanten hebben)
  • Schrap eigenschappen tot je er vier zal overhouden (begin te schrappen tot je bij 4 hoofdkenmerken komt)
  • Plaats de 4 eigenschappen op de 4 assen
  • Kies je kwadrant: dit is je community (kies één community door één kwadrant te kiezen. Het is dus een som van twee eigenschappen. Je hebt je community gevonden!)
  • Zet een cirkel rond je gekozen kwadrant (klaar voor de volgende stap!)

Bepaal ook voor je gekozen kwadrant een influencer. Dit is iemand die je persoonlijk kent (in die community) en waarvan je weet dat hij/zij eerlijk kan zijn over je bedrijf, verhaal en persoonlijkheid.

Fase 2: Storymaking

Beschrijf de what-how-why van jouw bedrijf.

What

Dit is een vraag die voor iedereen héél duidelijk is: wat bied/maak je? Wat zijn je diensten of wat verkoop je? Dit is weinig onderscheidend. Dat is logisch. Het is wat je doet (of wil doen). Kies ook één WHAT-uitblinker. Je doet wat je doet, maar waarin blink je uit? Is dat in toegankelijkheid, prijs, je product of dienst, dienstverlening of beleving? Kies er eentje en schrijf die even neer.

How

Dit is meer het sociale en emotionele karakter van je onderneming. Wat je doet en je uitblinker dat weet je al. Maar op welke manier ben je anders dan de anderen? Wat is je ESP (Emotional Selling Proposition). Is dat zelfkennis, optimisme, doorzetting, empathie, …? Geen cold selling, maar het DNA van je bedrijf aanhouden. Stop selling, start telling.

Why

Wat is je bestaans- of grote beweegreden? Heel weinig slagen erin, en weten consument niet te overtuigen en inspireren. Meer nog: wat is de relevantie voor je merk of bedrijf. Waarom doe je wat je doet? Waarom sta je elke dag op? Hoe/waarom wil en zal je de wereld veranderen?

Je why is de belangrijkste van de drie. Omdat je met dit element je community kan overtuigen. Dit is eerlijk en puur. Het heeft impact, is duidelijk bepaald en kijkt vooral naar de lange termijn.

Fase 3: Storytelling

Je klanten doorlopen 3 verschillende fases:

A. Ontdek

In de eerste fase ontdekt jouw potentiële klant voor de eerste keer je verhaal en bedrijf. Alle bedrijven rondom hem/haar roepen hard (we zijn banner blind) dus is het de bedoeling om ertussenuit te springen. De klant heeft een bepaald probleem en legt dit voor aan zijn/haar community (kan op social media). Er moet dus een nood zijn en jij zal jouw verhaal moeten gebruiken om te overtuigen.

B. Vertrouw

In de volgende stap gaat de klant je beginnen vertrouwen. De relatie wordt opgebouwd. Hij/zij zal jouw andere puzzelstukjes gaan opzoeken. Als er op dit moment gaten in je verhaal zitten, of de klant ruikt argwaan? Bye bye! Als je zegt wat je zegt en doet wat je doet, moet het effectief zo zijn. Anders ben je ze kwijt.

C. Promoot

De laatste stap. Als alles goed verlopen is, zal de klant het niet nalaten om reclame te maken in zijn/haar community. Hierbij zetten ze anderen aan om de beweging vanaf nul (terug vanaf de ontdek-fase) te maken. Missie geslaagd!

Gebruik steeds andere content types (vb. video, event, foto…) en kanalen (vb. magazine, website…) om je klanten in de verschillende fases te overtuigen met jouw verhaal.

Conclusie

Denk dus na over welke community je wilt bereiken, identificeer ze, speel kort op de bal, leg je grote verhaal vast, wees authentiek & consistent, durf keuzes maken, kies een goede influencer en houd je strategie aan. That’s it!

Klinkt die ‘that’s it’ toch moeilijker dan gedacht? Geen nood. We staan klaar. Stuur me even een mailtje (pieterjan@thinkedge) en we stoppen de koppen eens bij elkaar. De koffie staat klaar!

Thinkedge - Logo - Wit

Welkom thuis. Wij schrijven jouw verhaal. Pur sang, zonder grenzen en limieten. Van daaruit vertrekken we naar alle juiste kanalen.

Partners.

Thinkedge - feweb
Thinkedge - Bpost