De 5 meest creatieve campagnes - Thinkedge

De 5 meest creatieve campagnes

05/06/2019
Thinkedge - De 5 meest creatieve campagnes - 1

Door Ellen Rigole, stagiaire bij Thinkedge.

Reclame, we kunnen er niet meer naast kijken. Overal proberen bedrijven hun product of dienst aan de man te brengen. Niet enkel buiten hangt het vol, nu kan je zelfs al niet meer op het internet surfen zonder belaagd te worden met marketingcampagnes. Het is niet meer voldoende dat je een degelijk product op de markt brengt. Als bedrijf kan je dus maar best creatief uit de hoek komen om opgemerkt te worden. Hieronder zie je 5 goede voorbeelden van creatieve campagnes.

Disney

Beginnen doen we met Disney. De sprookjesgigant weet al langer hoe het zijn doelgroep perfect kan raken. Meestal komen er kinderen voor in hun reclamespotjes. Maar deze keer zijn de kinderen vervangen door een heel schattig, klein kuikentje. De prachtige beelden maken dat dit spotje vanaf het begin je aandacht al vasthoudt. Het spotje laat je in magie geloven en geeft je een goed gevoel. Inspelen op de emoties van de mensen werkt altijd. De muziek helpt natuurlijk ook wel wat mee.

De Lijn

Ook in België zijn er originele reclames te vinden. Deze kent iedereen ongetwijfeld: Het stressmannetje van De Lijn. Iedereen die ooit al in een stad een parkeerplaats heeft moeten zoeken, kan zich direct inleven in het stressmannetje. Omdat het zo herkenbaar is, is het ook zo’n goede reclame.

Barbie

Dit is één van mijn persoonlijke favorieten. Het spotje heeft je aandacht vanaf het begin vast, want je weet ook nog niet precies over welk product het gaat. Het begint met een vraagstelling: Wat als meisjes vrij zijn om te dromen dat ze alles kunnen zijn? Wel, dan kunnen ze docent zijn in het hoger, dierenarts, voetbaltrainster, of zelfs succesvolle zakenvrouw. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Telenet

We kunnen het niet ontkennen. Een originelere campagne gaan we niet meer vinden. Deze reclame heeft werkelijk alles! Niets vermoedende burgers, mysterieuze knoppen en dan natuurlijk nog alle drama die zich nadien afspeelt. Je weet op bepaalde momenten niet meer of dit in het script zat of niet. Het einde is iets dat je niet verwacht en zorgt voor een wow-effect.

Volkswagen

Niet alle campagnes promoten een product of dienst. In sommige gevallen promoot het een gewenst gedrag of zorgt het ervoor dat je ergens bij stil staat. Bij deze commercial is dit zeker het geval. Nietsvermoedende mensen gaan naar de cinema en voor de film begint, krijgen ze een speciale reclame te zien. Het is een filmpje waar een auto rijdt en waar de kijker hetzelfde ziet als de passagier. Opeens krijgen alle mensen in de zaal een sms’je via een broadcaster. Net op het moment dat iedereeen het sms’je bekijkt, crasht de auto. Doordat het voelt of je het net zelf hebt meegemaakt, kan de boodschap niet sterker worden overgebracht. Hats off voor de mensen die deze campagne bedacht hebben!

Succesfactoren voor een geslaagde campagne

In al deze spotjes vinden we een paar terugkerende succesfactoren. Allereerst gebruiken al deze spotjes het wow-effect. Op voorhand is het soms niet altijd duidelijk over wat de campagne precies handelt. Maar op het einde wordt dit iedere keer duidelijk met een verrassende twist. Ten tweede spelen deze spotjes ook heel goed in op de emoties van de doelgroep. Soms lijkt het niet eens of je naar een reclamespotje zit te kijken, maar naar een kortfilm en dat is wat we willen bereiken. Het derde element dat zorgt dat je reclame opvalt in de massa is humor. Humor combineren met emoties is een succesformule omdat het dan toch nog een beetje luchtig blijft. Dit zijn dé 3 belangrijkste elementen om op te vallen in de reclamewereld. Wat was jouw favoriet?