fbpx
Back to top

5 trends in grafisch design anno 2022.

We leven in een wereld die heel visueel is ingesteld. Onze aandacht wordt getrokken door kleuren, vormen en patronen. Wat we mooi vinden, zullen we positief beoordelen en wat we lelijk vinden, daar kijken we liefst niet (te lang) naar. Als bedrijf wil je dus een logo & huisstijl die je zelf mooi vindt, maar die ook klanten aantrekken.

Er zijn genoeg tools op de markt die je hierbij kunnen helpen, maar als je echt professioneel aan de slag wil, doe je best beroep op een grafisch ontwerper. Dankzij ervaring kan die het best beoordelen wat er best past bij jouw sector, klanten en waarden. Er zijn natuurlijk een aantal ‘spelregels’, maar een goede grafisch ontwerper laat zich ook graag inspireren door de huidige trends. Zo blijf je als bedrijf of merk relevant, zonder je eigen stijl te verloochenen. In deze blog ontdek je welke trends er in 2022 populair zijn!

Retro is back.

De geschiedenis herhaalt zich, zeggen we wel eens. Binnen marketing, en vooral grafisch design, is dat niet anders. Er is zelfs een woord voor: nostalgie-marketing. Nostalgie-marketing grijpt terug naar trends uit het verleden. In plaats van te anticiperen op de volgende nieuwe trend, wordt er gefocust op dingen die we al kennen. Trends uit het verleden worden al dan niet in een nieuw jasje gestopt en aangepast aan de huidige behoeften. Het oproepen van nostalgische gevoelens zorgt ervoor dat jouw design (en dus ook jouw merk) als herkenbaar, persoonlijk en warm wordt ervaren. In 2021 veranderde Burger King zijn logo, maar in feite greep de fastfoodketen terug naar het logo dat ze vóór 1999 gebruikten. Een schoolvoorbeeld van hoe je jezelf niet altijd opnieuw moet heruitvinden. 

Bij retro denken we spontaan aan de jaren ‘80 en ’90. In grafisch design vertaalt zich dit naar felle (neon) kleuren, opvallende lettertypes en psychedelische patronen. Dit soort ontwerpen doet het bijvoorbeeld goed op social media, waar vooral jongeren actief zijn. In de jaren 2000 belandde computertechnologie in een stroomversnelling. Ontwerpers kregen heel wat nieuwe mogelijkheden op vlak van programma’s en platformen. De focus op digitale platformen kwam ook terug in de ontwerpen van die tijd. Er werd veel gewerkt met roze, paars en blauw, holografische ontwerpen en een clash van elementen in één ontwerp (glitters, emoji’s, lichteffecten, …). Deze trend heet Y2K (Year 2000). Alles moet fun uitstralen, in die mate dat het soms balanceert op het randje van trashy. Die fijne lijn wordt nu weer opgezocht, vooral in de mainstream media. 

In 2021 bracht Olivia Rodrigo, bekend van hitsingle Good For You, haar debuutalbum Sour uit. De cover art is een duidelijke knipoog naar de Y2K trend.

Less is more.

Van opvallend naar minimalistisch: het ene extreem sluit het andere niet uit. Net door de vooruitgang van de technologie is onze aandachtspanne een pak korter dan vroeger. Daar kan je op inspelen door je ontwerpen te beperken tot de essentie. In plaats van te ‘roepen’ met schreeuwerige kleuren en ontwerpen, laten ontwerpers alle overbodige elementen net weg uit hun design. Het doel? Form follows function: een ontwerp hoeft niet per se origineel of opvallend te zijn, zolang de boodschap maar duidelijk is. Op vlak van kleur wordt vaak gekozen voor basiskleuren zoals wit, zwart en grijs. Tekst wordt typisch ook tot een minimum gereduceerd, want: een beeld zegt meer dan duizend woorden. 

Denk bijvoorbeeld aan de logo’s van grote merken als Apple en Chanel. Beide zetten in op eenvoud en tijdloosheid. Eén kleur, één symbool of één woord: that’s it. Meer hebben ze niet nodig om herkend te worden. Hun producten mogen dan complex zijn, hun visuele stijl is dat zeker niet. Je zou kunnen zeggen dat ze op safe spelen, maar minimalisme straalt rust uit en geeft houvast. Dat vormt net de basis van een sterke merkidentiteit. Met hoe minder elementen je rekening moet houden, hoe gemakkelijker je jouw visuele stijl bovendien kan doortrekken naar andere kanalen. Een strakke website, minimalistische Instagram-feed, stijlvol drukwerk, … Minimalistische ontwerpen zijn mooi in al hun eenvoud.

 

Het logo van Apple is door de jaren heen alleen maar soberder geworden. 

Anti-design als tegenbeweging.

Antidesign klinkt een beetje als een revolutionaire beweging en dat is het ook. Het schuwt de traditionele ontwerpprincipes en conventionele esthetiek. Het is eigenlijk geen trend, maar een anti-trend. Deze stijl wil de consument verrassen met onverwachte designs aan de hand van asymmetrie, onvolmaaktheden, botsende kleuren en grimmige typografie. Binnen deze stroming trekken ontwerpers zich niets aan van de  geldende ‘richtlijnen’.

Deze stijl trekt zeker en vast de aandacht in je ontwerp, maar je kan je de vraag stellen of het om de juiste redenen is. De trend ligt soms onder vuur net omwille van de ‘lelijkheid’. Het kan er chaotisch uitzien en je weet niet altijd meteen wat de boodschap is. Voorstanders zijn echter van mening dat het resulteert in ontwerpen die bevrijd zijn van wat gezien wordt als de standaard. In dat opzicht is het een trend die perfect aansluit bij andere tendenzen in de maatschappij, zoals body positivity of genderneutraliteit. 

 

In het nieuwe logo van StuBru is het precies alsof er een storing zit op de letters. Met die ‘glitch’ trekken ze zich letterlijk los van de normale typografie. Het logo wordt ook gecombineerd met een ongelimiteerd aantal kleuren. Dit past bij het onconventionele en digitale karakter van de radiozender.

Het dynamisme van ‘parametric patterns’.

Parametrische patronen stammen voort uit de wereld van de architectuur. Door te spelen met lijnen en hoeken, worden er indrukwekkende geometrische structuren gevormd. Vergis je echter niet: de term ‘parametric’ verwijst naar het feit dat parameters en algoritmes de ontwerpregels bepalen. Er wordt dus niet uit de losse hand ontworpen, maar wel via wiskundige formules. Grafisch ontwerpers hebben dit overgenomen om hun ontwerpen dynamischer te maken. Het lijnenspel, dat soms op driedimensionale wijze tot leven lijkt te komen, brengt beweging en complexiteit in het beeld. Het voelt futuristisch aan en roept de indruk op van intelligentie. Daarom zal je het vaak zien terugkomen in de tech wereld. 

Hoe kan je dit nu concreet implementeren? Het parametrische patroon op zich vormt de eye-catcher van het design, waardoor andere elementen zoals fonts en kleuren vaak simpel worden gehouden. Dergelijke patronen zien we vaak terugkomen als achtergrond, bijvoorbeeld op een website of een poster. Ontwerpers brengen deze patronen steeds vaker naar de voorgrond, zoals in onderstaand logo-ontwerp.

Diepte creëren met een 2D/3D mash-up.

3D-design is natuurlijk niet nieuw. Toch is het hipper dan ooit, omdat het steeds vaker gecombineerd wordt met andere trends. Zo is de combinatie van 2D en 3D aan een opmars bezig. Ontwerpers brengen driedimensionale elementen, al dan niet geanimeerd, binnen in een statisch ontwerp. Het resultaat is origineel en doet de grens tussen digitaal en fysiek vervagen. Waar 3D voornamelijk gebruikt wordt in games, virtual reality, NFT’s, … zien we de combinatie van 3D en 2D terugkomen in steeds meer verschillende toepassingen: illustraties, animaties, webdesign, appdesign en zelfs typografie.

Door een plat of flat design te combineren met diepte kan je ervoor zorgen dat het hoofdonderwerp er echt uitspringt. Dat de trend aan populariteit wint, bewijst ook de Capcut trend op TikTok. Dankzij een app kunnen gebruikers hun foto bewerken zodat het lijkt alsof zij in 3D op de voorgrond worden geplaatst. 

 

Moet je elke trend volgen?

Als grafisch ontwerper moet je steeds op zoek gaan naar de juiste stijl voor je klanten. Net als in de mode- of interieurwereld veranderen de trends constant en worden er nieuwe technieken ontwikkeld. Veel van bovenstaande trends hebben als doel om de consument of kijker te verrassen. Uiteraard wil je de aandacht trekken (en liefst ook vasthouden), maar het belangrijkste is dat je weet waarom je kiest voor een bepaalde stijl. Ga dus niet willekeurig te werk, maar kies voor een trend die perfect aansluit bij zowel je eigen kunnen als bij de look & feel van het project. Experimenteren = leren!

Geschreven door:

Onze klantmevrouw Kim zorgt steeds voor een warm welkom. Als copywriter verzorgt ze ook teksten voor allerlei campagnes en heeft ze een grondige hekel aan dt-fouten. Schrijven doet ze het liefst met een goede hiphopplaat op de achtergrond of een kopje warme thee bij de hand.

logo wit